Lege stationshal Utrecht door OV staking mei 2019, bron: NS

Stations uitgestorven door OV-staking

Door de landelijke staking van het OV-personeel reden er dinsdag vrijwel geen treinen. De NS spreekt van uitgestorven stations tijdens de ochtendspits. Normaal gesproken vervoert de NS op een doordeweekse dag ruim 1 miljoen reizigers. Van de via de rechter afgedwongen pendeldiensten tussen Schiphol en enkele Amsterdamse stations werd door slechts tientallen reizigers gebruik gemaakt.

Op de wegen viel de ochtendspits drukker uit dan normaal doordat veel reizigers in plaats van het OV voor de auto kozen. Volgens de ANWB stond er tegen 8.00 uur ruim 690 kilometer file waar dit normaal gesproken 500 kilometer is. De eerste dagelijkse files ontstonden al voor 06.00 uur en vielen een stuk langer uit dan anders. Ook de avondspits pakte zwaarder uit, aldus de ANWB.

Schiphol mijden

Schiphol heeft zo’n tachtig vluchten geannuleerd. Veel passagiers hebben volgens de luchthaven gebruik gemaakt van de mogelijkheid hun vlucht gratis om te boeken. Omdat de rechter oordeelde dat Schiphol wel bereikbaar moet zijn, rijdt er een ‘noodpendel’ tussen Amsterdam Centraal, station Sloterdijk, station Lelylaan, Schiphol en Hoofddorp. Op het traject rijden vier treinen per uur, normaal zijn dat er 25 per uur. Schiphol vraagt mensen de luchthaven zoveel mogelijk te mijden.

Verschillende regionale vervoerders probeerden om zo veel mogelijk treinen te laten rijden. Keolis (Syntus, Allgo, Blauwnet en Twents) meldde op zijn website dat op een aantal trajecten ongeveer twee derde van de treinen gewoon reed.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.