Vernieuwde VIRM-dubbeldekker, werkplaats NedTrain Haarlem

FNV overweegt rechtszaak tegen NS wegens opleidingseis medewerkers NedTrain

NS wil medewerkers van dochterorganisatie NedTrain verplichten om een opleiding op WEB niveau 2 (Wet Educatie en Beroepsonderwijs) te volgen. Dat is vergelijkbaar met mbo 2. Volgens NS is dit nodig wegens de instroom van nieuwe, modernere treinen met geavanceerde technieken. Werknemers die de opleiding niet volgen, afbreken of niet halen, worden uit hun huidige functie gezet. FNV Spoor vindt dit onacceptabel: “Als je die kwalificatie niet haalt, dan sta je op straat.”

In 2011 werd al over dit besluit gesproken met bonden en de ondernemingsraad, volgens FNV Spoor. Toen was er namelijk sprake van dat de minimumeis van WEB 2 wettelijk vastgelegd zou worden. Uiteindelijk is dit niet in de wet opgenomen en dus hoefde het NS-onderhoudsbedrijf NedTrain deze eis niet door te voeren. De vakbond werd begin dit jaar op de hoogte gebracht dat NS dit uit eigen beweging tóch gaat doorvoeren, tot onvrede van FNV Spoor. Volgens NS is het hogere opleidingsniveau nodig omdat er steeds meer moderne treinen worden gebruikt door de vervoerder.

Niet substantieel anders

De eis treedt op 1 januari 2019 in werking. “Het werk zal niet substantieel veranderen na de tijd. De mensen die het werk vandaag doen, kunnen dat morgen ook nog doen en dus ook na 1 januari 2019,” zegt FNV Spoor-bestuurder Christa Burger. “Wat ons betreft had NS ervoor moeten kiezen om van alle nieuwe medewerkers dat opleidingsniveau te vragen, zodat je uiteindelijk alleen maar minimaal Web 2-opgeleide mensen hebt. Helaas is dat dus niet gebeurd.”

“Wij hebben bij NS aangegeven dat deze beslissing voor FNV Spoor onacceptabel is. De mensen doen al sinds jaren hun werk naar tevredenheid, en nu wordt daar ineens een kwalificatie aangesteld. Sterker nog, als je die kwalificatie niet haalt, dan sta je op straat.”

Geavanceerde techniek

Volgens NS-woordvoerder Erik Kroeze komt deze eis voort uit technologische veranderingen bij moderne treinen. “Door de jaren heen verandert de aard van de werkzaamheden op onze werkplaatsen,” verklaart Kroeze. “In de afgelopen jaren zijn er veel nieuwe treinen met meer geavanceerde techniek ingestroomd en er worden nog meer nieuwe treinen verwacht. NS vindt het belangrijk dat hier door onze collega’s op een goede en veilige manier aan gewerkt wordt.”

Daarom zijn ‘speciale interne opleidingstrajecten’ opgezet. Kroeze: “De afgelopen jaren hebben veel collega’s zo’n opleiding gevolgd. De overgrote meerderheid heeft deze succesvol afgerond. Voor een kleine groep collega’s geldt dit helaas niet.” Maar volgens Burger is de opleiding nergens voor nodig. “Het huidige werk blijft gewoon bestaan. Natuurlijk komt er werk met nieuwe treinen bij, maar de ‘oudere’ bestaande treinen moeten ook nog steeds onderhouden worden.”

Oudere werknemers

Op Twitter klonk de beschuldiging dat NedTrain dit alleen maar aanpakt als excuus om oudere werknemers uit de laan te sturen. Volgens Kroeze is dat niet waar: “Het beeld dat dit om ouderen gaat is onjuist. Het gaat hier om collega’s in verschillende leeftijdsgroepen, dus ook dertiger en veertigers.” Tot nu toe zijn er nog geen werknemers boventallig verklaard. “Wij kijken zorgvuldig naar de gevolgen en zullen deze collega’s helpen, zoals bij het vinden van een andere werkplek in eerste instantie binnen NS.”

FNV kijkt naar wettelijke mogelijkheden om deze beslissing terug te draaien. “Op dit moment zijn wij met onze advocaat aan het uitzoeken of we hiermee verder kunnen en of een rechtszaak haalbaar is. We hopen daarover snel meer duidelijkheid te hebben.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “FNV overweegt rechtszaak tegen NS wegens opleidingseis medewerkers NedTrain”

Rene Vd Bosch|15.08.18|23:25

Laat werkplaats personeel gewoon het nieuwe materieel aanleren daar is geen niveau 2 voor nodig.

Wiebe Goossen|16.08.18|15:14

Mensen met onvoldoende opleiding vallen ééns buiten de boot, dat zie je overal gebeuren. Om dat te willen tegengaan is eigenlijk oer-conservatief van het FNV! Voor mensen die écht niet meer mee kúnnen of wíllen zal altijd een passende oplossing worden gezocht, maar de moderne tijd hou je echt niet tegen….

Nico Meininger|17.08.18|08:33

In de verzekeringswereld geldt precies het zelfde.
Ik vraag mij overigens af of al die fijne elektronica de treinen nu echt betrouwbaarder maken? Er staat wel erg vaak een moderne trein of metro stil door storing.
herinner mij dat van oude analoge treinstellen toch niet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.