
NS zet ’s avonds extra conducteur in op de trein
NS gaat op donderdag, vrijdag en zaterdag een extra conducteur inzetten op treinen die na 22.00 uur rijden. Uit een onderzoek van de spoorvervoerder blijkt dat minstens dertig procent van de conducteurs zich ’s avonds onveilig voelt in de trein. Volgens FNV Spoor is de maatregel hard nodig, omdat conducteurs nog regelmatig bedreigd, uitgescholden en bespuugd worden of erger.
NS voerde een nulmeting uit waaruit blijkt dat het veiligheidsgevoel ’s avonds minder hoog is dan overdag. Conducteurs die hierover rechtstreeks werden bevraagd geven in 70 procent van de gevallen aan dat ze zich tijdens de avonddienst veilig voelen. Als conducteurs via internet worden bevraagd, geeft 45 procent dat aan. Voor het algemene veiligheidsgevoel tijdens het werk geven conducteurs het cijfer 7,1, tegenover een 6,6 bij de online bevraagden.
Extra conducteur
FNV Spoor is positief over de aanstelling van een extra conducteur op treinen. Vakbondsbestuurder Christa Burger van FNV Spoor: “De nulmeting van NS toont opnieuw aan dat veel conducteurs zich ’s avonds na 22.00 uur onveilig voelen. Ook zijn er nog steeds te veel incidenten.” Eerder al zijn de poortjes op de meeste stations versneld gesloten en is er meer cameratoezicht gekomen.
Toch wordt iedere conducteur gemiddeld nog vier keer per jaar geconfronteerd met een incident, blijkt uit het onderzoek. Burger: “Conducteurs worden bedreigd, uitgescholden en bespuugd. Soms worden ze geduwd of aangevallen. Dat kan niet. Je ziet dat conducteurs zich na een incident nog minder veilig voelen. Het mag niet zo zijn dat conducteurs op de trein lopen met een continu gevoel van dreiging of onveiligheid in hun achterhoofd. En dat geldt natuurlijk ook voor andere medewerkers op en rondom het spoor die te maken hebben met verbaal of fysiek geweld. FNV Spoor wil dat iedereen honderd procent veilig kan werken, op elk uur van de dag.”
Veiligheidsgevoel
Of de nieuwe maatregel voldoende is, zal moeten blijken. Burger: “In het najaar volgt een nieuwe meting. Op basis daarvan kijkt FNV Spoor samen met NS en collega-bonden naar vervolgstappen. Mogelijk betekent dat ook een tweede conducteur na 22.00 uur op de andere dagen van de week.”
Uit het onderzoek blijkt dat reizigers een 7,4 geven voor het veiligheidsgevoel voor het reizen met de trein. Reizigers die in de late uren reizen komen vaker in aanraking met incidenten (18 procent) dan reizigers die overdag reizen (8 procent). Het klantoordeel over de veiligheid in de trein nam volgens het onderzoek van NS in 2016 toe van 80 naar 87 procent.
Melden incidenten
NS heeft medewerkers in 2016 opgeroepen om ieder incident te melden. NS registreerde dat jaar 690 meldingen van agressie tegen NS-medewerkers, tegenover 642 incidenten een jaar eerder. 310 keer betrof dit een melding van trekken of duwen. Het aantal incidenten waarbij NS-medewerkers letsel opliep daalde van 211 in 2015 naar 188 in 2016.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?