Consolid, spoor

‘Vaardigheden spoormedewerkers bedrijfsoverstijgend inzetten’

Het zou goed zijn als de vaardigheden en competenties van spoormedewerkers bedrijfsoverstijgend worden ingezet. Dat vindt voorzitter Hans Montanus van de VHS, de vakvereniging voor spoor- en infraprofessionals. “Nu zijn ze allemaal op hun eigen vierkante meter bezig, maar als het gaat om ingewikkelde zaken dan heb je alle brains en vaardigheden nodig die je kunt krijgen. En die zijn er in overvloed in de sector.”

Volgens de voorzitter kan het samenbrengen van competenties bijvoorbeeld helpen om de ingewikkelde strandingen van treinen op de HSL het hoofd te bieden. “De verantwoordelijkheid hiervoor ligt niet alleen bij ProRail of alleen bij NS. In de praktijk wordt hier nauwelijks inhoud aan gegeven, omdat budgetten nu eenmaal worden toegekend aan afdelingen binnen één bedrijf.”

VHS organiseert op 28 september het lustrumsymposium ‘Railprofessionals op het goede spoor’ in Jaarbeurs MeetUp in het Beatrixgebouw in Utrecht, waarbij over dit soort thema’s wordt gediscussieerd. De sprekers zijn GVB-directeur Alexandra van Huffelen en HTM-directeur Jaap Bierman. Bij de forumdiscussie daarna schuiven hoogleraar Railbouwkunde Rolf Dollevoet, directeur Operatie Marjan Rintel van NS, spooradviseur Jan Koning van Movares en Joost de Bonte van de Jonge Veranderaars aan. De vakvereniging die dit jaar 65 jaar bestaat, zal tijdens de bijeenkomst ook haar nieuwe koers lanceren.

Nieuwe strategie

VHS hoopt met de lancering van haar nieuwe strategie meer jongeren te trekken. Op dit moment is ongeveer negentig procent van het ledenbestand van de vakvereniging ouder dan vijftig jaar. VHS telt ruim 400 leden, waarvan er 250 actief zijn. Zo’n vijftig procent van de leden is werkzaam bij NS, een kwart bij Movares en een kwart bij ProRail. Ook zijn er enkele leden bij DEKRA Rail werkzaam.

“We willen de club zijn die de pleitbezorger is van ontwikkelingen in de spoorsector. En we willen een wegwijzer zijn voor de professionals die hun carrière willen vormgeven binnen die sector. En als het nodig is begeleiden op de momenten dat ze vastlopen. Ook willen we aan de overlegtafels tussen medewerkers en directie ruimte zoeken om die ontwikkeling van mensen te stimuleren”, zo licht voorzitter Hans Montanus een tipje van de sluier op van de nieuwe strategie.

“Wij denken dat het goed is als werkgevers meer output gestuurde afspraken maken met hun werknemers. Het zou bijvoorbeeld goed kunnen zijn als een medewerker zelf initiatieven kan nemen over hoe, waar en wanneer hij werkt. We vinden het belangrijk dat werknemers zich ontwikkelen en zich goed voelen in hun functie.”

Verbeteren samenwerking

“Problemen dienen breder te worden aangepakt, ook op basis van samenwerking. Het zal goed gaan met de railsector op het moment dat er inhoud wordt gegeven aan samenwerking”, verwacht bestuurslid Carin Herr van VHS. “Zo ga je ook anders naar medewerkers kijken. Mensen hoeven zich dan niet meer als een soort Barbapapa in allerlei bochten te wringen om aan bepaalde functie-eisen te voldoen, maar kunnen op basis van hun competenties efficiënt ingezet worden.”

VHS

VHS ontstond in 1951 toen het als Vereniging van Hogere Spoorwegambtenaren werd opgericht. “Toen we startten was het een borrelclubje die bijeenkomsten organiseerden waarbij er over bepaalde thema’s werd gediscussieerd. Toen er in de jaren zestig een aparte cao kwam voor het hoger spoorwegpersoneel is ons gevraagd of wij geen vakbond wilden worden”, blikt Montanus terug.

Het duurt echter nog tot halverwege de jaren zeventig tot VHS ook echt een vakbond wordt. Het besluit om zich als vakbond te gaan manifesteren wordt pas op 21 april 1975 door de algemene ledenvergadering genomen. Montanus: “We zijn al die tijd onderhandelingspartner bij de cao’s gebleven. En dat willen we blijven doen, maar daarnaast willen we op een ontspannen manier met de bedrijven verbonden zijn en ook gezamenlijk themasessies organiseren.”

Symposium

Tijdens het symposium zal HTM-directeur Jaap Bierman zijn visie geven over hoe het OV er volgens hem de komende 20, 30 jaar uit zal zien. En zal hij antwoord geven op de vraag hoe de OV-sector in de Randstad kan overleven. GVB-directeur Alexandra van Huffelen gaat in op de vraag wat ontwikkelingen vragen van het personeel dat in de spoorsector werken. Ze zal ingaan op de vraag of van hen specifieke vaardigheden worden verwacht. Daarna gaan zij in discussie met de andere spoorexperts. Zij praten over innovaties in de spoorsector en hoe de spoormedewerker van de toekomst eruit zal zien. Aanmelden voor het symposium kan via de website van VHS.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.