Conducteur, NS, trein

FNV Spoor wil meer politie-inzet tegen geweld op het spoor

FNV Spoor wil dat de regering meer geld vrijmaakt voor politie-inzet op het spoor om geweld tegen spoorwegpersoneel terug te dringen. De vakbond pleit daarnaast voor een landelijke campagne over de impact van agressie en geweld op mensen met een publieke taak en de rol die burgers kunnen spelen bij de aanpak daarvan.

FNV Spoor wijst op recente geweld tegen spoorwegpersoneel zoals de mishandeling van een conducteur vorige week op station Geleen-Lutterade. De vakbond wil dat alle spoor-, openbaar vervoer-bedrijven én de politiek met behulp van sociale veiligheidsconvenanten gaan samenwerken.

Agressie en geweld

Bestuurder Roel Berghuis van FNV Spoor: “Het uitgangspunt is dat álle betrokken partijen de handen ineen slaan en gezamenlijk aan oplossingen gaan werken. Het zijn geen incidenten meer. Agressie en geweld in de openbare ruimte hebben een structureel karakter gekregen en zijn verworden tot een alledaags verschijnsel voor het spoor- en ov-personeel. Voor hen is dit een zware arbeidsbelasting geworden. Om tot een oplossing te komen voor dit structurele probleem is een integrale aanpak noodzakelijk.” FNV Spoor is op dit moment in gesprek met NS over het geweld tegen spoorwegpersoneel.

Eerder deze week luidde vakbond VVMC namens medewerkers van vervoerbedrijf Arriva de noodklok over geweld aan boord van de treinen. Volgens de vakbond wordt het spoorwegpersoneel steeds vaker worden uitgescholden en aangevallen. Vakbondsbestuurder Wim Eilert van VVMC pleit voor meer stewards op de treinen van Arriva.

Stewards

Omdat de machinist volgens VVMC vaak het enige personeelslid wordt er veel zwartgereden en is geweld gewoon geworden. “Wat wij willen dat Arriva er serieus aandacht aan besteed. Wat mij wel verstandig lijkt is dat er vaker een steward op de trein zit zodat de machinist niet alleen op de trein zit”, aldus Eilert.

Woordvoerder Roos Zevenboom van Arriva: “Het is niet zo dat wij geen klachten hebben gekegen. Wim Eilert zegt dat het aantal klachten zijn toegenomen. Dat herkennen wij niet. Wij zien een daling in het aantal geregistreerde incidenten.”

Risicogebieden

“In de risicogebieden zetten wij extra personeel in. Als er ergens iets dreigt te gebeuren of ergens een toename is, dan gaan we daar naar kijken”, aldus Zevenboom. Arriva en VVMC gaan binnenkort om tafel om de problemen te bespreken.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.