Remote Controle, Dual Inventive, spooremplacement Amsterdam

Slimme werkplekbeveiliging toegepast op spooremplacement Amsterdam

Strukton Rail en ProRail hebben voor het onderhoudscontract van het spooremplacement in Amsterdam de uitvoering van de werkplekbeveiliging zodanig gewijzigd dat zij deze efficiënter kunnen verrichten. Het gaat hierbij om een pilot waarbij baanwerkers in een korter tijdsbestek dezelfde hoeveelheid werk veiliger kunnen uitvoeren.

Harold Verbruggen, contractmanager bij Strukton Rail: “Wij werden als Strukton geconfronteerd met kortere buitendienststellingen. Die gingen terug van vijf naar vier uur en zijn veel groter van omvang. We zijn toen met ProRail gaan kijken hoe we toch dezelfde werkzaamheden kunnen uitvoeren in een korter tijdsbestek.”

Spooronderhoud

Jaap Eijssens, productiemanager bij Strukton Rail: “De buitendienststellingen voor spooronderhoud worden volgend jaar verkort tot minimaal 4,5 uur. Spooremplacementen waar werkzaamheden plaatsvinden hebben vaak een grote omtrek. Soms moet je 1,5 kilometer lopen om een lans te plaatsen voor werkplekbeveiliging. Dat kost veel tijd.”

Verbruggen: “We hebben technologiebedrijf Dual Inventive uitgenodigd om mee te denken en dit bedrijf kwam met een oplossing die de tijd voor de werkplekbeveiliging tot een minimum beperkt. Daarnaast hoeven mensen niet meer het spoor in voor het nemen van de veiligheidsmaatregelen.”

Pilot

Verbruggen: “Dit is de eerste pilot van Strukton Rail waarin we deze nieuwe methode op deze schaal op een spooremplacement als Amsterdam toepassen. Het spooremplacement van Amsterdam is één van de grootste spoorknooppunten van Nederland.”

Strukton Rail, ProRail en Dual Inventive passen in Amsterdam het systeem Zelfsignalerende Kortsluit Lans 3000 Remote Control (ZKL 3000 RC) toe. Dit systeem isoleert in korte tijd een gedeelte van het spoor zodat er veilig kan worden gewerkt. Hierdoor blijft maximale benutting van het spoor rondom Amsterdam mogelijk.

Seinen

Zodra het systeem is ingeschakeld springen seinen op rood en worden mogelijk naderende treinen automatisch tot stilstand gebracht. Baanwerkers kunnen zo op een veilige manier werken.

De apparatuur is mobiel en ligt semi-permanent in het spoor en kan met een druk op de knop worden in- of uitgeschakeld. Daardoor hoeft de werkplekbeveiliger niet meer het spoor in wat ten goede komt aan de veiligheid. Door het mobiele karakter is de apparatuur te verplaatsen als er een andere samenstelling gewenst is voor een betere zoneverdeling.

Technologie

Deze Remote Control-technologie is al in op meerdere trajecten geïnstalleerd zoals het spoor van het havengebied Rotterdam, op de Flevolijn, het traject Breda-Lage Zwaluwe en het spoorgebied rondom Eindhoven. Verbruggen: “Als het systeem ook in Amsterdam goed blijkt te werken, dan kan dit een enorme olievlekwerking hebben. Dat is niet alleen vanuit de kostenoptiek, maar ook op het gebied van veiligheid en efficiëntie een grote winst.”

Eijssens: “Omdat het systeem semi-permanent in het spoor ligt, komt het ook niet meer voor dat een lans ‘s nachts in het verkeerde spoor wordt geplaatst. Dat kwam voorheen nog wel eens voor. Met de communicatie-module kun je daarnaast controleren of wat je gedaan hebt goed is gegaan.” Het is daarnaast mogelijk om wijzigingen in de dienstregeling eenvoudig in het systeem aan te passen.

Activering

Verbruggen: “Op het spooremplacement werd tot nu nog met oude, traditionele kortsluitlansen gewerkt. Die moet je een voor een plaatsen. Dat betekent dat je over een lengte van 20 kilometer mensen hebt staan met kortsluitlansen. Dat kost je 15 tot 20 minuten. Dan praat je al snel over een uur waarin je met werkplekbeveiliging bezig bent.”

Het systeem van Dual Inventive kan op afstand binnen enkele minuten worden geactiveerd, waarmee bijna een uur aan tijd wordt bespaard.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.