Machinist, NS

‘Spoor juist veiliger door nieuwe communicatieregels’

Treindienstleiders en machinisten hebben geklaagd over de nieuwe manier waarop ze met machinisten moeten communiceren. Volgens hen leiden de regels tot spraakverwarring, onnodige lange gesprekken en daardoor onveilige situaties. Frans Manifarges, docent van de mbo-opleiding Machinist Railvervoer in Rotterdam, stelt dat het spoor juist veiliger wordt doordat de regels nu uniform zijn. 



Een groep treindienstleiders uit Utrecht heeft een brief aan de directie van ProRail gestuurd waarin ze hun ontevredenheid uiten over de nieuwe communicatievoorschriften die volgens hen tot ‘babylonische spraakverwarringen leiden’.

Communicatieregels

ProRail heeft vorig jaar nieuwe gespreksregels ingevoerd waarbij cijfers los dienen te worden uitgesproken en er moet worden afgesloten met ‘over’ en ‘sluit’. Letters moeten al sinds de jaren negentig te worden uitgesproken via het zogeheten NATO-alfabet (A=Alfa, B=Bravo, enzovoort), maar de regels hierover zijn vorig jaar aangescherpt. Spoor 12B dient bijvoorbeeld als ‘een-twee-Bravo’ worden uitgesproken. De kritiek daarop is dat dit onder meer tot spraakverwarring en vertraging leidt.

Manifarges: “Het gaat om Europese regelgeving die in heel Europa wordt ingevoerd. Die schrijft voor dat we cijfer voor cijfer uitspreken. Het wordt er duidelijker op en het is uniform.”

Hulpdiensten

Ook zouden de nieuwe regels tot problemen met communicatie naar hulpdiensten hebben geleid. Een ambulance zou, toen een reiziger onwel werd, naar het verkeerde spoor zijn gestuurd doordat er verwarring was over de cijfers. Manifarges: “Het is niet verboden voor de treindienstleider om zijn eigen gezonde verstand te gebruiken. Zij dienen onderscheid te maken tussen de communicatie met de spoorbranche en die met de hulpdiensten.”

Woordvoerder Mercedes Grootscholten van ProRail: “De Europese Commissie wil dat het hele spoornet beschikbaar is voor alle vervoerders. Daar komt regelgeving uit voort. Europa wil dat er in alle lidstaten op dezelfde manier wordt gecommuniceerd op het spoor en wij gaan dat uitvoeren. We zijn vorig jaar gestart met het opleiden van mensen.”

Commando’s

Treindienstleiders en machinisten dienen tijdens gesprekken de commando’s ‘over’ en ‘sluiten’ te gebruiken, terwijl de communicatie via een telefoonverbinding loopt. Een machinist vertelt in de Volkskrant dat dit ‘doodvermoeiend is en afleidt van de inhoud’.

Manifarges: “Er zitten aan sommige van de regels vervelende trekjes. Voor mensen die al dertig jaar in het vak zitten is dat moeilijk. Maar bij de mensen die ik vanaf nul opleid, zijn deze communicatieregels geen probleem. Als we op een eenduidige manier communiceren dan wordt het spoor er juist veiliger op.”

Opleidingen

De nieuwe communicatieregels zijn ook opgenomen in het onderwijs. Onderdeel van diverse spooropleidingen is het ‘Certificaat Veiligheidscommunicatie’. “Iedereen die een spoorveiligheidsfunctie verricht zoals werknemers bij spooraannemers en machinisten dienen dit certificaat te behalen”, aldus de docent. Manifarges geeft les aan de machinistenopleiding van het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam.

“De communicatieregels zijn eigenlijk niets nieuws. Vroeger werd er ook op deze manier gecommuniceerd. Het enige verschil is dat er nu sterker op wordt gecontroleerd”, legt Manifarges uit.

Kritisch rapport

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport kwam vorig juli met een kritisch rapport waarin de Inspectie onder meer concludeerde dat oudere treindienstleiders soms te informeel communiceren met machinisten. Het management van ProRail zou onvoldoende controleren op de naleving van de gespreksdiscipline. ProRail en NS volgen met de strikte handhaving de aanbevelingen uit het rapport.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.