Spoorvernieuwing bij Bodegraven

Onderhandelingen voor cao Railinfra verlopen moeizaam

Een nieuwe cao Railinfra lijkt verder weg dan ooit. Een informeel overleg tussen werkgevers en vakbonden over een creatieve oplossing om het gat tussen de looneis en het loonbod te dichten heeft niets opgeleverd. Daarmee ontbreekt de basis voor een nieuwe onderhandelingsronde.

De vakbonden eisen een loonsverhoging van 2,5 procent voor de nieuwe cao met een looptijd van een jaar die vanaf 1 januari 2013 zou moeten ingaan. De werkgevers willen niet verder gaan dan een stijging van 1 procent.

Fonds functioneel leeftijdsontslag

Om het gat te overbruggen hebben de partijen volgens CNV-onderhandelaar Aart van de Brink overwogen om overgebleven geld in te zetten uit een speciaal fonds voor functioneel leeftijdsontslag, dat door de sector zelf is opgebracht. Dankzij dat potje zouden de werkgevers kunnen bezuinigingen op personeelskosten, bijvoorbeeld door meer deeltijdwerk te scheppen. Het geld zou als compensatie gebruikt kunnen worden voor werkgevers. Juridisch zou dat mogelijk zijn.

Nu vakbonden en werkgevers het daar niet over eens zijn geworden, gaan CNV en FNV zich volgende week beraden op vervolgstappen. Daarna gaan ze hun leden raadplegen. Van de Brink schat de kans op acties nog steeds groot.

Lees ook: CNV: angst spooraannemers blokkeert cao-onderhandeling

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.