‘In 2035 rijdt 20 procent regionale Europese treinen op waterstof’
Twintig procent van de regionale treinen in Europa zal in 2035 op waterstof rijden. Adviesbureau Roland Berger doet deze voorspelling op basis van analyses in de 2022 editie van de World Rail Market Study (2022-2027), een jaarlijks onderzoek naar de trends en ontwikkelingen in de treinsector.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Tip voor de redactie: https://tweakers.net/reviews/6449/3/de-grote-belofte-van-waterstof-het-alternatief-voor-elektrisch-rijden-elektrolyse-en-efficientie.html
Kort samengevat: voor het aandrijven van een voertuig op waterstof is ongeveer 3x zoveel electrische energie nodig dan voor een voertuig met een accu.
Oorzaak: de bizarre inefficiency bij productie en gebruik van waterstof.
Dus met de energie nodig voor 1 waterstoftrein kan je DRIE accutreinen later rijden. Bovenleiding wsch wel 4…
Kortom, treinen laten rijden op waterstof staat gelijk aan waterhoofd-duurzaamheid. Alleen met NOG veel zwaardere overheidssubsidie gaat deze trein exploitatief gaan rijden. Maar dat lijkt me toch niet de weg om te bewandelen, zeker niet met uitstekende alternatieven die al succesvol rondrijden, bv de WINK van Stadler. Ook de bestaande GTW’s zouden prima van een nieuwe partieel-E-motorwagen voorzien kunnen worden. Wel zo duurzaam en economisch renderend.
Het is een kwestie van tijd en dan zal ook de gekte rondom waterstof doorgeprikt gaan worden. ‘Groene waterstof’ is min of meer uit wanhoop geboren omdat pleitbezorgers van zonne- en windenergie ook wel doorhebben dat hun ‘succes’ te danken is aan bestaande elektriciteitscentrales die nu nog voor een stabiele stroomvoorziening zorgen. Bij een aandeel van meer dan 30% werkt dat niet meer en ontkom je niet aan opslag, waarbij batterijen tekort schieten. Dan is waterstof maar de schijnoplossing.
test