Ontwerpen voor openbaar vervoer: ‘De trein is niet ingericht op de reiziger’

2017-2018, Mecanoo

“Heel veel mensen zitten in de trein en doen dingen die niet alleen te maken hebben met de verplaatsing van A naar B. De trein is daar gewoon niet op ingericht.” Dat stelt Arne Lijbers, architect bij Mecanoo, een bureau dat onder meer voor het openbaar vervoer ontwerpt. Denk daarbij aan de inrichting van NS-treinen, RET-metro’s maar ook hele stations. Voor het openbaar vervoer is nog veel te winnen op het gebied van beleving, zegt Lijbers.

“Voor het treininterieur hebben wij puur gekeken naar de behoefte van de gebruiker. In de trein zijn we gaan kijken naar de ideale omgeving per activiteit. Als je een serie wilt kijken, dan verwacht he een andere plek dan wanneer je kort met meerdere mensen reist. Daarnaast verwachten we in de toekomst veel meer mensen in de trein. We moesten ook nadenken hoe we de capaciteit konden verhogen.”

Lijbers vertelt dat Mecanoo verschillende modules heeft ontwikkeld. In het ideaalbeeld bestaat een trein uit verschillende modules. Een trein waar reizigers lang inzitten ziet er dan heel anders uit dan een trein op een kort traject.

“Het idee is om daar een diversiteit aan te bieden. Als je langer in de trein zit, ben je gewoon andere dingen aan het doen dan wanneer je tien minuten in de trein zit. Als de trein misschien vaker kan rijden, biedt dan minder zitplekken aan. Dat kan ook een comfort bieden en een bepaalde connectie beter maken. Op die manier denk ik dat je het vanuit verschillende perspectieven moet bekijken.”

Daar zit natuurlijk wel een spanningsveld. “Vanuit de treinbouwer wordt er natuurlijk ook gekeken naar haalbaarheid en onderhoud. Wij moeten ons afvragen of het dan nog steeds een prettige trein is om in te zitten. Die beleving moeten we hard pushen. Dat is eigenlijk wat wij doen bij al onze projecten, op alle schaalniveau’s.”

Als je een serie wilt kijken, dan verwacht je een andere plek dan wanneer je kort reist met meerdere mensen, stelt Lijbers. Afbeelding: Mecanoo

Beleving in het openbaar vervoer

Een van de andere projecten waaraan Mecanoo heeft gewerkt, is station Delft. Dit is bij uitstek een voorbeeld van hoe beleving in het openbaar vervoer beter kan, zegt Lijbers. Hij vertelt dat Mecanoo werkt vanuit één methode. Bij elk ontwerp kijken ze naar de gebruiker, de plek en het doel. “Daar hebben wij heel veel kansen gezien bij mobiliteit. Dat gebeurt daar simpelweg niet genoeg.”

“Bij station Delft hebben we aan de hand van onze methode eerst gekeken naar de gebruiker. Veel reizigers op station Delft hebben een verbinding met de universiteit. Daarnaast werd de trein ondergronds gehaald, wat een uitdaging biedt voor de beleving. Het moet een prettige plek zijn van binnen en het moet verbonden zijn met de stad. Hoe zorg je ervoor dat je binnenkomt en meteen beleeft dat je in de oude historische stad Delft bent?”

“We hebben daarom een hele grote vide gemaakt en het plafond heel erg uitgelicht. We hebben het plafond dramatisch vormgegeven en gekoppeld aan Delft door er een historisch element in te verwerken. Daarnaast is het een golvend dak wat veel expressie biedt. Op de begane grond hebben we rondom aan de zijden glas ontwerpen zodat de gebruiker meteen verbonden is met de stad en de omgeving. Je kunt je gelijk oriënteren ondanks dat je van ondergronds komt.”

“Het station is een soort binnenplein geworden waar je kan zitten, eten en ontmoeten. Zeker ook omdat de begane grond is gekoppeld aan het stadskantoor.”

Het hele verhaal lees je op OVPro.nl

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.