ICS_NS

NS verkoopt haar ICR-rijtuigen om plaats te maken voor de ICNG

Rob Dammers / Wikimedia Commons

De NS gaat 275 van haar ICR-rijtuigen verkopen. De treinstellen worden tussen 2023 en 2026 verkocht en vervangen door de opvolger ICNG. Een deel van de vloot zal nog een tijdje blijven dienen als reserverijtuigen voordat ook die worden verkocht.

NS bevestigt tegenover SpoorPro dat de stuurrijtuigen worden verkocht. Het gaat om rijtuigen die tussen 1981 en 1988 zijn gebouwd door de voormalige NS-huisleverancier Talbot in Aken. De laatste revisie van de rijtuigen vond in 2017 plaats.

Moderne technieken

De ICR-rijtuigen waren hun tijd ver vooruit en beschikken over (destijds) moderne technieken zoals een noodrem-overbrugging en twee verschillende deurbesturingssystemen.

Volgens de NS is het “in deze fase nog te vroeg” om iets te zeggen over de nieuwe bestemming van de treinen. “Wij gaan in gesprek met partijen die geïnteresseerd zijn, maar we weten nu nog niet welk land of landen dat zullen zijn.” De NS heeft wel de voorwaarde gesteld dat de rijtuigen worden gebruikt voor spoorvervoer. Ook moeten de NS-logo’s worden verwijderd en mogen de treinstellen niet meer de kenmerkende NS-kleuren geel en blauw dragen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.