Duitsland wil na succesvol 9-euro kaartje een ‘klimaatticket’ invoeren

Afbeelding: DB

De Duitse regering overweegt een klimaatticket in te voeren, vanwege het succes van het 9-euro kaartje. Om de lasten van de energiecrisis in Duitsland te verlichten voerde de regering de maatregel door dat men voor slechts negen euro kan reizen met onder meer de regionale trein. Voor landelijke ritten geldt wel het normale tarief.

Om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren denkt de coalitie bestaande uit SDP, de Groene partij en FDP na over een klimaatticket. Een treinticket voor lokale en regionale lijnen tegen een gereduceerd tarief. Het is nog niet bekend hoe duur het klimaatkaartje zal worden.

De korting van het treinticket wordt dan bekostigd vanuit het klimaatbudget dat de overheid tot zijn beschikking heeft, valt te lezen in het klimaat beschermingsprogramma. Een soortgelijk klimaatticket bestaat al in Oostenrijk. Daar kunnen reizigers met het zogeheten Klimaticket Ö een jaar lang onbeperkt reizen in de tweede klas per trein, bus, tram en metro.

Het 9-euro ticket is tot nu toe al miljoenen keren verkocht. Volgens DB was het 9-euro kaartje vooral aan het begin van de maand erg in trek. Wel leidde belangstelling op veel plaatsen tot overvolle treinen. Ook is er opvallend vaak door reizigers met de fiets gebruik gemaakt van het voordelige kaartje voor het openbaar vervoer in Duitsland. In de eerste twee weken vervoerde DB Regio ongeveer één miljoen reizigers en hun fiets.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.