medium-WINK-3

Arriva presenteert WINK-trein met Museumspoorlijn STAR-thema

Bij de Museumspoorlijn STAR in Stadskanaal is op maandag 18 april een speciaal Arriva WINK-treinstel onthuld die de naam van de historische museumspoorlijn draagt. Op enkele binnenwanden van de trein zijn foto’s en teksten aangebracht die de reiziger meer informatie geeft over de stoomlocomotieven van de stichting.

De nieuwe WINK-trein werd gepresenteerd naast de historische stoomlocomotief bij ’s lands langste museumspoorlijn in Stadskanaal. De trein met de naam Museumspoorlijn STAR is één van de 18 WINK-treinen die een naam van een bestemming in Groningen heeft gekregen.

Biodiesel

De WINK-treinen rijden op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), een synthetische biodiesel. Op deze manier wordt er een CO2-reductie tot 90 procent gerealiseerd. In september 2020 is Arriva begonnen met het proefrijden met biodieseltreinen. De WINK-treinen hebben verder ook nog batterijen om energie op te slaan die vrijkomt tijdens het remmen.

Interieur WINK-trein Museumspoorlijn STAR
Interieur WINK-trein Museumspoorlijn STAR. Bron: Museumspoorlijn STAR

Jubileum

De lancering van de WINK-trein en de eerste ritten die de stoomtrein dit weekend maakte vormen de aftrap voor het 30-jarig jubileum van Museumspoorlijn STAR. De stichting werd in 1992 opgericht om de spoorlijn Veendam-Stadskanaal-Musselkanaal te bewaren als onderdeel van historisch spoorwegerfgoed.

Interieur WINK-trein Museumspoorlijn STAR
Interieur WINK-trein Museumspoorlijn STAR. Bron: Museumspoorlijn STAR

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

2 reacties op “Arriva presenteert WINK-trein met Museumspoorlijn STAR-thema”

Ron Swart|21.04.22|14:19

De kosten voor reactivering van het in 1953 gesloten baanvak Veendam – Stadskanaal zijn meer dan verdubbeld tot boven de 100 miljoen euro. De kans op heropening in 2025 wordt met de dag kleiner.
Wat betreft groot onderhoud aan de A7/N7/A28 in de stad Groningen wordt kosten noch moeite gespaard en de kosten lopen gierend uit de klauwen, maar een kniesoor die hierover aan de bel trekt.

Teko Salverda|21.04.22|22:16

Even een opmerking over een grammaticale onjuistheid: <> Aannemende dat die 18 WINK’s zo’n naam hebben gekregen, zou er dus moeten staan <>
Ik steek geen vinger op bij een d/dt-fout, maar dit is een fout die je elke dag in de krant of elders tegenkomt en die men maakt door onvoldoende taalbeheersing.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.