Met de trein naar Abu Dhabi? Avonturier Wiebe Wakker deed het

Internationale treinen staan anno 2022 volop in de belangstelling. Reizigers waarderen het comfort, de romantiek en het avontuur. Een bijkomend voordeel is de fors kleinere CO2-voetafdruk. Maar wat als je eindbestemming in het Midden-Oosten ligt? Avonturier Wiebe Wakker ging eerder dit jaar die uitdaging aan.

Toen Wakker gevraagd werd om in de Verenigde Arabische Emiraten over duurzame mobiliteit te spreken, lag een vliegreis voor de hand. Maar daar wringt de schoen als het over duurzaamheid gaat. Kortom, Wakker stippelde een tiendaagse reis uit naar Abu Dhabi per bus, veerboot en uiteraard de trein.

Zo reisde Wakker heen per spoor niet alleen door de gebruikelijke landen als Duitsland, Oostenrijk en Hongarije, maar ook via Roemenië, Turkije en Saoedie-Arabië. Op de terugreis vanuit Dubai kwamen daar onder meer Iran nog bij.

Wiebe Wakker legde alledaagse reis af (Foto: Wiebe Wakker)

Gaafste trein in Iran, mooiste landschappen in Turkije

Een van de meest opvallende aspecten daarbij was hoe duur treinreizen in west Europa is vergeleken met elders, zegt Wakker. Wat verder opviel was in hoeverre de treinreis vooraf online te regelen was. “Alleen in Bulgarije had ik het gevoel dat ik terug in de tijd ging, qua materiaal en infrastructuur. De service daarentegen was echt top. De website van spoorvervoerder BZD is uitstekend, hetzelfde geldt voor hun personeel.”

Saoedie-Arabië was qua voorzieningen de tegenpool van Bulgarije, legt Wakker uit. Daar hadden de stations meer weg van vliegvelden, compleet met terminals, incheckbalies en bagageafhandeling. Wakker reisde er tussen de steden Ha’il en Riyadh. “Dat was een kaarsrechte spoorverbinding waarbij de tussenstations er precies hetzelfde uitzagen, tot het winkelaanbod aan toe. Het was alsof ik in Simcity was beland. Verder uiteraard hypermodern en goed georganiseerd.”

De treinstations in Saoedie-Arabië hebben nog het meeste weg van vliegvelden (Foto: Wiebe Wakker)

3,50 euro voor treinreis van 22 uur

In Iran had Wakker wel langere afstanden willen afleggen, want je kunt vrijwel overal in het land komen. Doordat veel kaartjes al uitverkocht waren, bleef de reis beperkt tot het traject Teheran-Tabriz, een stad op iets meer dan 100 kilometer van de Turkse grens. “Het was de gaafste trein, compleet met Perzische tapijten op de vloer, schalen koekjes en je eigen TV.”

Qua ervaring stak alleen de zogeheten Doğu Ekspres in Turkije er bovenuit, aldus Wakker. De treinverbinding tussen de oostelijke stad Erzurum en de hoofdstad Ankara is dankzij Instagram al jaren een hit onder Turkse jongeren. “Het is zeker de mooiste rit, vooral dankzij de eindeloze besneeuwde vlaktes, de bergen en de meren die je ziet”, beaamt Wakker. “En dat voor een spotprijs van omgerekend 3,50 euro voor een treinreis van 22 uur.”

Het sprookjeslandschap in het oosten van Turkije (Foto: Wiebe Wakker)

Na Wenen aangewezen op verschillende websites

In de voorbereiding liep Wakker tegen het bekende probleem aan dat je niet in een keer je hele reis van punt A naar punt B kan boeken. “Eigenlijk gaat het tot aan Wenen goed. Daarna ben je aangewezen op de websites van de lokale vervoerders. Dat was een hele puzzel waar ik een aantal dagen mee bezig ben geweest, waarbij ik voor een belangrijk deel aangewezen was op blogs zoals Seat 61.”

Over de terugreis vanuit Dubai naar Amsterdam publiceerde Wakker een vergelijk op reisduur, kosten en CO2-uitstoot. De reis met het openbaar vervoer nam uiteindelijk 17 dagen in beslag voor een bedrag van 577 euro, waarvan 431 aan treinkaartjes. Een vliegticket zou hem een kleine 600 euro hebben gekost, met een reistijd van 7 uur en 10 minuten. Daar staat een totale emissie van 1,341 kilo CO2 tegenover, terwijl die voor de rit met het openbaar vervoer uit kwam op 469 kilo.

“Qua tijd is de reis natuurlijk niet erg efficient geweest en ik heb dan ook geen statement willen maken dat dit nu dé manier is om zo’n verre reis af te leggen, maar in hoeverre is het efficient om voor een presentatie naar Dubai te vliegen?”

Opluchting bij Wakker over het bereiken van de Verenigde Arabische Emiraten (Foto: Wiebe Wakker)

‘Best vreemd dat we vliegen normaal vinden’

Met alle ervaringen in het achterhoofd ziet Wakker een aantal verbeterpunten voor internationale treinreizen. Dat is naast de mogelijkheid om met een klik een ticket voor verschillende treinreizen te boeken ook het sturen op prijs. “Ik moest een keer met de Eurostar naar Londen en gezien het forse bedrag leek het alsof ik het laatste kaartje bemachtigd had. Eenmaal in de trein was deze vrijwel leeg. Maak die kaartjes kort voor vertrek dan wat goedkoper, zodat je mensen het laatste zetje kan geven”.

Al met al is de lange reis Wakker erg meegevallen. “Als je bereid bent een om een beetje gemak in te leveren is het wat mij betreft prima te doen. Ik vind het ideaal om ergens midden in de stad aan te komen en gelijk met bagage en al uit te stappen. We zijn met z’n alleen wellicht te snel te zeer gewend geraakt aan het vliegtuig, dat tevens misschien wel te goedkoop is. Het is stiekem best vreemd dat we dit normaal zijn gaan vinden.”

Lees verder:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.