Nachttrein naar Praag

Directe nachttrein Venetië voortaan vanuit Amsterdam vanwege te korte perrons Breda

Zaterdag 26 maart vertrekt de laatste directe GreenCityTrip-nachttrein vanuit Breda naar Venetië. De slaaptrein vertrekt daarna vanuit Amsterdam Centraal. Reden van het gewijzigde vertrekstation is dat de perronlengte in Breda te kort is en de reis binnen Nederland te lang duurt. In oktober had Breda nog de primeur als eerste Nederlandse treinstation waar vandaan de nachttrein vertrok. 

Er zijn meerdere redenen voor de beslissing om niet meer vanaf Breda, maar vanaf Amsterdam Centraal naar Venetië te vertrekken. “In de eerste periode hebben we een hoop lessen geleerd”, zegt Maarten Bastian, directeur van GreenCityTrip. “We zijn tegen een aantal obstakels aangelopen, waardoor Breda als station niet handig bleek. Een daarvan is de perronlengte, die onvoldoende is voor de nachttrein, zeker met het kader op uitbreiding in de toekomst.”

Ook was er geen opstelplaats in de buurt van station Breda, waardoor de trein na aankomst moest doorrijden naar Eindhoven om daar gereinigd te worden, het water bij te vullen en de catering op orde te maken. Om vervolgens terug naar Breda te reizen, met het risico op vertraging. “Als er verstoringen zijn, komen we al met vertraging aan op het station”, zegt Bastian. Daarnaast stapten veel reizigers op de terugreis uit voor Breda: dat was sneller dan via de andere Nederlandse stations te reizen.

Vieze toiletten

Er waren ook klachten over vieze toiletten. “Dat is ook wel logisch, als je bedenkt dat er veertig man dag en nacht in een rijtuig zit. Daarom hebben we nu een fulltime schoonmaker ingehuurd, die de hele reis met dweil en emmer door de trein gaat”, zegt Bastian. Ook beklaagden reizigers zich over het gebrek aan catering aan boord. Ook daar is inmiddels verandering in gekomen, door een tweetal catering-punten te bouwen.

Wat ook meespeelt, is dat zware treinen zoals de nachttrein in Nederland niet sneller mogen rijden dan honderd kilometer per uur, wat ook voor verlenging van de reistijd zorgt. “Onderaan de streep is het dus praktischer om Breda als opstapplaats te schrappen.” Met het aantal reizigers heeft het niets te maken, benadrukt Bastian. “Ondanks corona, reden we toch met volle treinen.” De nachttrein biedt in totaal plaats aan zevenhonderd passagiers.

FlyWise, aanbieder van nachttreinen

Reisorganisatie FlyWise is de initiatiefnemer achter de slaaptrein die onder de naam GreenCityTrip opereert. De organisatie Nightjet zorgt al voor een verbinding van Nederland met het internationale nachttreinnetwerk, met ingang van oktober 2021 kwam FlyWise daarbij.

De bestemmingen zijn het Italiaanse Verona, Milaan en Venetië, maar ook Praag, Wenen en Innsbruck. In mei worden daar negen nieuwe bestemmingen aan toegevoegd, maakte de organisatie vorige week bekend, Het gaat om Kopenhagen, Malmö, Göteborg, Florence, Bologna, Como, Bolzano, Salzburg en Linz. Er zijn plannen om vanaf 2023 het netwerk nog verder uit te breiden door de aanschaf van extra rijtuigen, die ook meer privacy en comfort bieden.

GreenCityTrip kaartje
Routekaart van GreenCityTrip.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.