TER Hybride SNCF

SNCF presenteert eerste hybride regionale trein

De Franse spoorvervoerder SNCF heeft deze week de eerste operationele hybride, regionale TER-trein gepresenteerd. Deze met batterijen uitgeruste trein moet vanaf 2023 reizigers vervoeren. 

De presentatie van de trein door SNCF en Alstom staat aan de start van een intensieve proefperiode. Om duurzamer te kunnen rijden werd een Régiolis-dieseltrein omgebouwd en vervolgens acht maanden getest in de Alstom-fabriek in Reichshoffen (Bas-Rhin).

Hybride trein verbruikt minder brandstof

De helft van de generatoren, die op diesel werken, zijn vervangen door lithium-ionbatterijen met een hoge capaciteit. De TER hybride-trein is toegerust met een systeem dat het mogelijk maakt om de batterijen op te laden tijdens het rijden, onder meer door de energie die vrijkomt bij het remmen. Volgens SNCF verbruikt de hybride trein 20 procent minder brandstof vergeleken met de dieselvariant.

Na een laatste proefperiode op het Franse spoorwegnet zal de hybride trein medio 2023 in de dienstregeling gaan rijden op verschillende lijnen zoals die van Toulouse naar Rodez en Mazamet.

Koolzaad en waterstof ook in studie

Het project, dat 16 miljoen euro kost, wordt gezien als een oplossing om over te kunnen stappen op de batterij- en waterstoftechnologie. De regio’s Centre-Val-de-Loire, Occitanie, Grand-Est en Nouvelle-Aquitaine nemen deel aan het project.

“We kunnen bestaande TER’s transformeren naar een hybride modus, wat minder kost en hun levensduur met twintig jaar verlengt”, vertelde Carole Desnost, Innovation and Research Director bij SNCF, een paar maanden geleden aan Ouest-France.

Uiteindelijk moeten deze treinen van diesel af en in plaats daarvan op biobrandstof gaan rijden, om nog milieuvriendelijker te zijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

1 reactie op “SNCF presenteert eerste hybride regionale trein”

Paul Lamote|21.02.22|09:29

Achterhaald concept vergeleken met bijv. een Flirt Akku

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.