
SNCF presenteert eerste hybride regionale trein
De Franse spoorvervoerder SNCF heeft deze week de eerste operationele hybride, regionale TER-trein gepresenteerd. Deze met batterijen uitgeruste trein moet vanaf 2023 reizigers vervoeren.
De presentatie van de trein door SNCF en Alstom staat aan de start van een intensieve proefperiode. Om duurzamer te kunnen rijden werd een Régiolis-dieseltrein omgebouwd en vervolgens acht maanden getest in de Alstom-fabriek in Reichshoffen (Bas-Rhin).
Hybride trein verbruikt minder brandstof
De helft van de generatoren, die op diesel werken, zijn vervangen door lithium-ionbatterijen met een hoge capaciteit. De TER hybride-trein is toegerust met een systeem dat het mogelijk maakt om de batterijen op te laden tijdens het rijden, onder meer door de energie die vrijkomt bij het remmen. Volgens SNCF verbruikt de hybride trein 20 procent minder brandstof vergeleken met de dieselvariant.
Na een laatste proefperiode op het Franse spoorwegnet zal de hybride trein medio 2023 in de dienstregeling gaan rijden op verschillende lijnen zoals die van Toulouse naar Rodez en Mazamet.
Ce matin a lieu la présentation de la 1ère rame Régiolis hybride #TER conçue avec @GroupeSNCF et @TER__SNCF et les Régions. Ce projet s’inscrit dans l’ambition de @Alstom d’être un leader mondial de la mobilité verte et intelligente. pic.twitter.com/4JJcB36lZO
— Alstom France (@AlstomFrance) February 16, 2022
Koolzaad en waterstof ook in studie
Het project, dat 16 miljoen euro kost, wordt gezien als een oplossing om over te kunnen stappen op de batterij- en waterstoftechnologie. De regio’s Centre-Val-de-Loire, Occitanie, Grand-Est en Nouvelle-Aquitaine nemen deel aan het project.
“We kunnen bestaande TER’s transformeren naar een hybride modus, wat minder kost en hun levensduur met twintig jaar verlengt”, vertelde Carole Desnost, Innovation and Research Director bij SNCF, een paar maanden geleden aan Ouest-France.
Uiteindelijk moeten deze treinen van diesel af en in plaats daarvan op biobrandstof gaan rijden, om nog milieuvriendelijker te zijn.
Lees ook:
- Autonoom railvoertuigconcept VS haalt 45 miljoen dollar op voor testen
- Alstom en Deutsche Bahn testen batterijtrein met passagiers in Duitsland
- Flirt Akku-batterijtrein in Guiness Book of records met afstand van 224 km
- Arriva bouwt WINK om naar batterijtrein voor test op regionale spoorlijnen
- Nieuwe proef met waterstof- en batterijtreinen in de maak
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Achterhaald concept vergeleken met bijv. een Flirt Akku