Een trein van NS tijdens corona op station Deventer

ING voorziet begin herstel voor openbaar vervoer en luchtvaart

Het openbaar vervoer en de luchtvaart zal weer meer reizigers tegemoet zien als de coronapandemie naar de achtergrond verdwijnt. Toch zullen zij nog ver achterblijven bij de situatie van voor corona. Dat verwachten economen van ING.

Het personenvervoer opereert door de pandemie nog altijd op halve kracht. Hoewel er onzekerheden blijven, komt er volgens ING dit jaar naar verwachting meer ruimte voor herstel, waarmee het OV en de luchtvaart ‘terugveren’ en sterk groeien. Per saldo zorgt dit ervoor dat de transport- en logistieksector de opgaande lijn met een volumegroei van ruim 10 procent kan doorzetten en eind 2022 totaal gezien weer boven het pre-corona niveau uitkomt.

Bij de luchtvaart zakte het aantal passagiers tijdens de crisis ver in ten opzichte van de normale situatie. Dat zou dit jaar kunnen stijgen naar 60 procent. Voor het OV zou het aantal passagiers zelfs naar 75 procent kunnen stijgen. Een volledig herstel van het personenvervoer is nog niet in zicht omdat ons reisgedrag door corona veranderd is, meent ING.

Groei openbaar vervoer, CBS

Afbouwen coronamaatregelen levert meer vraag op

Hoewel het OV en vooral de luchtvaart volgens de economen nog een lange terug weg te gaan hebben, leert de ervaring van vorig jaar ook dat afbouw van coronamaatregelen relatief snel meer vraag oplevert. Hoewel het jaar begonnen is met een valse start, is er met een nieuwe fase van de pandemie meer perspectief. Het OV kan daarmee herstellen tot gemiddeld 75 procent van het eerdere aantal reizigers.

Ook de passagiersluchtvaart kan vanaf dit voorjaar vanaf een laag punt fors herstellen, met Europees en vakantieverkeer voorop, maar blijft over heel 2022 nog wel onder de 60 procent steken (incl. vracht: 70 procent). Door de blijvende effecten van de pandemie op reisgedrag is volledig herstel van het passagiersvervoer voorlopig nog niet inzicht, voor de luchtvaart laat dit het langst op zich wachten.

Goederenvervoer

Het goederenvervoer kwam afgelopen jaar al boven de situatie van voor corona uit. Daar zal de groei dit jaar minder hard zijn, denken de bankeconomen. Ook in het post- en pakketvervoer neemt de groei af, maar die sector is al meer dan 20 procent gegroeid ten opzichte van begin 2019.

De groei bij logistieke bedrijven kan nog geremd worden door tekorten aan personeel. Dat wordt steeds moeilijker te vinden. Bovendien is 1 op de 3 chauffeurs ouder dan 55 jaar en er wordt nauwelijks genoeg personeel opgeleid om hen te vervangen. De druk op de bedrijven groeit daarom. Ook hoog ziekteverzuim en Europese regelgeving over aantallen ritten buiten eigen land staan de efficiënte inzet van personeel in de weg, aldus ING.

De gestegen kosten van lonen, brandstof en materiaal zijn vermoedelijk wel makkelijker door te berekenen. Door de sterke versnippering van het wegvervoer lukt dat normaal gesproken nauwelijks, maar in de huidige markt wil iedereen de kosten kunnen dekken. Daarom zullen de prijzen voor het vervoer voor winkels, de bouw en de industrie ook gaan stijgen.

Lees ook:

Mobiliteit na corona: vijf megatrends bieden kansen voor het spoor
Toekomstige groei van het aantal treinreizigers door corona afgeremd

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.