ERTMS

ERTMS-programma vraagt EU-subsidie aan voor ombouw 650 railvoertuigen

Het Nederlandse ERTMS-programma heeft deze week een aanvraag ingediend voor een CEF-subsidie voor de retrofit, upgrade of montage van ERTMS BL3-systemen in rollend materieel. De aanvraag betreft de ombouw van 650 railvoertuigen van tien verschillende materieeleigenaren. De kosten zijn in totaal 41 miljoen euro.

In november 2021 is de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor de subsidie op de website van het ERTMS-programma gepubliceerd. Ook is er een bijeenkomst georganiseerd voor geïnteresseerde materieeleigenaren. Ook SpoorProTV besteedde er aandacht aan. Dit alles zorgde voor veel belangstelling van verschillende partijen in en buiten Nederland. De geplande ERTMS-investeringen in ruim 650 voertuigen van tien eigenaren werden als goed genoeg beoordeeld.

ERTMS Programmadirecteur Wim Knopperts is blij: ”Mooi resultaat tot nu toe! Laten we hopen dat we de financiering krijgen voor al het materieel waarvoor is aangemeld.” Het besluit om dit project te financieren door de Europese Commissie zal naar verwachting eind voorjaar 2022 plaatsvinden.

Wat is CEF?

De Connecting Europe Facility (CEF) is een financieringsinstrument van de Europese Unie (EU) voor meer groei, banen en concurrentievermogen. De EU stimuleert met CEF-transport gerichte investeringen die de ontwikkeling van goede trans-Europese transportnetwerken ondersteunen.

Over ERTMS

Het European Rail Traffic Management System (ERTMS) is het grootste veranderprogramma in het spoor van de laatste decennia, bedoeld om het internationale spoor klaar voor de toekomst te maken. Door te kiezen voor één Europese standaard, blijft Nederland mobiel en bereikbaar.

Elk land heeft ander railmaterieel, andere seinen en andere spoorbeveiligingssystemen. ERTMS maakt daar aan een eind aan, het wordt de Europese standaard voor treinbeveiliging. Daardoor kunnen treinen makkelijker en sneller landsgrenzen passeren. Dat biedt voordelen voor goederenvervoerders en voor reizigers.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ERTMS-programma vraagt EU-subsidie aan voor ombouw 650 railvoertuigen | SpoorPro.nl
ERTMS

ERTMS-programma vraagt EU-subsidie aan voor ombouw 650 railvoertuigen

Het Nederlandse ERTMS-programma heeft deze week een aanvraag ingediend voor een CEF-subsidie voor de retrofit, upgrade of montage van ERTMS BL3-systemen in rollend materieel. De aanvraag betreft de ombouw van 650 railvoertuigen van tien verschillende materieeleigenaren. De kosten zijn in totaal 41 miljoen euro.

In november 2021 is de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor de subsidie op de website van het ERTMS-programma gepubliceerd. Ook is er een bijeenkomst georganiseerd voor geïnteresseerde materieeleigenaren. Ook SpoorProTV besteedde er aandacht aan. Dit alles zorgde voor veel belangstelling van verschillende partijen in en buiten Nederland. De geplande ERTMS-investeringen in ruim 650 voertuigen van tien eigenaren werden als goed genoeg beoordeeld.

ERTMS Programmadirecteur Wim Knopperts is blij: ”Mooi resultaat tot nu toe! Laten we hopen dat we de financiering krijgen voor al het materieel waarvoor is aangemeld.” Het besluit om dit project te financieren door de Europese Commissie zal naar verwachting eind voorjaar 2022 plaatsvinden.

Wat is CEF?

De Connecting Europe Facility (CEF) is een financieringsinstrument van de Europese Unie (EU) voor meer groei, banen en concurrentievermogen. De EU stimuleert met CEF-transport gerichte investeringen die de ontwikkeling van goede trans-Europese transportnetwerken ondersteunen.

Over ERTMS

Het European Rail Traffic Management System (ERTMS) is het grootste veranderprogramma in het spoor van de laatste decennia, bedoeld om het internationale spoor klaar voor de toekomst te maken. Door te kiezen voor één Europese standaard, blijft Nederland mobiel en bereikbaar.

Elk land heeft ander railmaterieel, andere seinen en andere spoorbeveiligingssystemen. ERTMS maakt daar aan een eind aan, het wordt de Europese standaard voor treinbeveiliging. Daardoor kunnen treinen makkelijker en sneller landsgrenzen passeren. Dat biedt voordelen voor goederenvervoerders en voor reizigers.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.