Siemens mireo batterij elektrische trein

Duitse regio Oost-Brandenburg bestelt 31 batterij-elektrische treinen

Vervoerder Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) in de Duitse regio Oost-Brandenburg heeft een bestelling van 31 batterij-elektrische treinen geplaatst bij Siemens Mobility. Het gaat om treinen uit de Mireo Plus B-serie die naar verwachting vanaf december 2024 kunnen worden ingezet in Berlijn en Brandenburg.

Met de lancering van de dienst in december 2024 zullen voor het eerst batterij-elektrische treinen worden ingezet op dit traject. In hun Europese aanbesteding legden de deelstaten Berlijn en Brandenburg de nadruk op alternatieve aandrijvingen om milieuvervuiling te verminderen. Momenteel rijden er op deze trajecten nog dieseltreinen.

4,4 miljoen liter diesel

Door over te schakelen op de batterij-aangedreven Mireo Plus B-treinen wordt volgens Siemens ongeveer 4,4 miljoen liter diesel per jaar bespaard op het Oost-Brandenburgse netwerk. De nieuwe treinen reduceren ook de lokale CO2-uitstoot tot nul en zullen, afhankelijk van de elektriciteitsmix, ook de regionale uitstoot met ruwweg 11.500 ton per jaar verminderen. Tegelijkertijd zullen ze ook de fijnstofuitstoot aanzienlijk doen slinken.

De hybride trein met batterij haalt zijn energie uit de bovenleiding. Op niet-geëlektrificeerde delen van het netwerk voorzien lithium-ionbatterijen (die op de geëlektrificeerde delen worden opgeladen) de trein van stroom. Ook wordt de remenergie gerecupereerd en gebruikt om de trein aan te drijven. De trein met twee wagons heeft een batterij-elektrisch rijbereik van meer dan 90 kilometer.

Drie deuren

De nieuwe treinstellen beschikken over drie deuren aan elke zijde, zodat passagiers in een rolstoel of met een buggy gemakkelijker kunnen op- en afstappen, zelfs op lagere perrons. De drie deuren aan elke zijde en een nieuw navigatiesysteem in de trein zorgen ervoor dat de passagiers snel, eenvoudig en vooral obstakelvrij kunnen overstappen in de stations.

Bij het ontwerp van de Mireo Plus B is volgens de fabrikant veel aandacht besteed aan gewichtsbesparing, zo min mogelijk verpakkingsmateriaal en maximale recyclebaarheid. Daardoor kunnen grote onderdelen zoals het chassis, onderstellen of ruiten bijna volledig worden gescheiden van de onbruikbare onderdelen en gerecycled.

Onderhoud en onderdelen

Naast de treinen zelf, bestaat de bestelling ook uit een contract voor de levering van diensten en reserveonderdelen gedurende twaalf jaar tot 2036. Siemens Mobility zal de beschikbaarheid van de treinen gedurende de volledige looptijd van het contract verzekeren. Het servicecontract omvat niet alleen de organisatie van alle noodzakelijke onderhoudsactiviteiten, maar ook de constante verdere ontwikkeling van het onderhoud, aangepast aan het klantspecifieke gebruik van de voertuigen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duitse regio Oost-Brandenburg bestelt 31 batterij-elektrische treinen | SpoorPro.nl
Siemens mireo batterij elektrische trein

Duitse regio Oost-Brandenburg bestelt 31 batterij-elektrische treinen

Vervoerder Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) in de Duitse regio Oost-Brandenburg heeft een bestelling van 31 batterij-elektrische treinen geplaatst bij Siemens Mobility. Het gaat om treinen uit de Mireo Plus B-serie die naar verwachting vanaf december 2024 kunnen worden ingezet in Berlijn en Brandenburg.

Met de lancering van de dienst in december 2024 zullen voor het eerst batterij-elektrische treinen worden ingezet op dit traject. In hun Europese aanbesteding legden de deelstaten Berlijn en Brandenburg de nadruk op alternatieve aandrijvingen om milieuvervuiling te verminderen. Momenteel rijden er op deze trajecten nog dieseltreinen.

4,4 miljoen liter diesel

Door over te schakelen op de batterij-aangedreven Mireo Plus B-treinen wordt volgens Siemens ongeveer 4,4 miljoen liter diesel per jaar bespaard op het Oost-Brandenburgse netwerk. De nieuwe treinen reduceren ook de lokale CO2-uitstoot tot nul en zullen, afhankelijk van de elektriciteitsmix, ook de regionale uitstoot met ruwweg 11.500 ton per jaar verminderen. Tegelijkertijd zullen ze ook de fijnstofuitstoot aanzienlijk doen slinken.

De hybride trein met batterij haalt zijn energie uit de bovenleiding. Op niet-geëlektrificeerde delen van het netwerk voorzien lithium-ionbatterijen (die op de geëlektrificeerde delen worden opgeladen) de trein van stroom. Ook wordt de remenergie gerecupereerd en gebruikt om de trein aan te drijven. De trein met twee wagons heeft een batterij-elektrisch rijbereik van meer dan 90 kilometer.

Drie deuren

De nieuwe treinstellen beschikken over drie deuren aan elke zijde, zodat passagiers in een rolstoel of met een buggy gemakkelijker kunnen op- en afstappen, zelfs op lagere perrons. De drie deuren aan elke zijde en een nieuw navigatiesysteem in de trein zorgen ervoor dat de passagiers snel, eenvoudig en vooral obstakelvrij kunnen overstappen in de stations.

Bij het ontwerp van de Mireo Plus B is volgens de fabrikant veel aandacht besteed aan gewichtsbesparing, zo min mogelijk verpakkingsmateriaal en maximale recyclebaarheid. Daardoor kunnen grote onderdelen zoals het chassis, onderstellen of ruiten bijna volledig worden gescheiden van de onbruikbare onderdelen en gerecycled.

Onderhoud en onderdelen

Naast de treinen zelf, bestaat de bestelling ook uit een contract voor de levering van diensten en reserveonderdelen gedurende twaalf jaar tot 2036. Siemens Mobility zal de beschikbaarheid van de treinen gedurende de volledige looptijd van het contract verzekeren. Het servicecontract omvat niet alleen de organisatie van alle noodzakelijke onderhoudsactiviteiten, maar ook de constante verdere ontwikkeling van het onderhoud, aangepast aan het klantspecifieke gebruik van de voertuigen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.