Roesttrein

SHSrail rukte uit voor roestrit op aansluitsporen HSL

Treinliefhebbers konden afgelopen weekend weer een historisch treinstel spotten op de aansluitsporen van de HSL-Zuid. Stichting Holland Spoor (SHSrail) zette in opdracht van ProRail een DE3 trein uit 1963 in om roest van de sporen te rijden.

Op de HSL-Zuid vonden dit weekend werkzaamheden plaats, waardoor er geen treinen reden. Maar na de werkzaamheden moet het hele systeem weer storingsvrij in dienst. Na een buitendienststelling wordt er met beperkte snelheid over het spoor gereden, om ervoor te zorgen dat alle detectiesystemen weer goed functioneren en er geen vertraging optreedt voor de reiziger.

Hiervoor worden bij voorkeur oude treinstellen ingezet met techniek uit de jaren ’60, omdat die beter in staat zijn om roest van de rails te schrapen dan moderne, lichte treinen.

Roestritten

Al vijftien jaar vinden deze ‘roestritten’ plaats, vertelt rail-expert Jeroen Mooij, de bedenker van de inzet van historische locomotieven als roesttrein via Stichting Holland Spoor (SHSrail). Ook is hij coördinator op de trein. Er komt heel wat voorbereiding bij kijken: de verkeersleiding moet van tevoren worden ingeseind en er wordt een briefing opgesteld. “Uniek is de integrale aanpak, over de hele rail-discipline. Het wordt geïnitieerd door een non-profitorganisatie. Het is eigenlijk een professionalisering van liefhebberij.”

De mensen met een veiligheidsfunctie en de machinist worden betaald, verder draait de organisatie op vrijwilligers. De trein rijdt zonder passagiers. “Toeristen zouden steeds geneigd zijn om uit te stappen en foto’s te maken.” Dit gaat niet allen ten koste van de continuïteit, maar ook van de veiligheid.

IJsvorming

Het mes snijdt aan twee kanten. “Je verdient wat bij, en doet wat nuttigs. We pakken het aan, zetten de schouders eronder en zorgen er ook voor dat er kennis geborgd blijft.” Vorig jaar slaagde SHSrail erin om ruim 50.000 euro aan donaties te genereren met de roestritten. Met dit geld worden ‘kleine’ restauraties van spoormaterieel vergoed: denk bijvoorbeeld aan een seinpaal in Limburg, of de vervanging van de planken van een goederenwagon. “Kleinere projecten vallen stil door de corona. Dit is een soort kers op de taart voor de vrijwilligers.”

Ook bij ijsvorming (rijp) op de bovenleiding, helpt het goed om dit soort robuuste treinstellen in te zetten. “Moderne treinen kunnen daar slecht tegen. Ze zijn erop gebouwd om zuinig te rijden.” Bij ijs op de bovenleiding, wordt de stroomtoevoer onderbroken. Oude treinstellen produceren meer warmte, waardoor het ijs smelt. Vroeger werd er van dit bij-effect dankbaar gebruik gemaakt in de winter, omdat hiermee de bovenleiding relatief eenvoudiger ijsvrij te houden was. “Vergelijk het maar met een Oldtimer die op gang komt en aan het begin van de rit een hoger verbruik heeft.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SHSrail rukte uit voor roestrit op aansluitsporen HSL | SpoorPro.nl
Roesttrein

SHSrail rukte uit voor roestrit op aansluitsporen HSL

Treinliefhebbers konden afgelopen weekend weer een historisch treinstel spotten op de aansluitsporen van de HSL-Zuid. Stichting Holland Spoor (SHSrail) zette in opdracht van ProRail een DE3 trein uit 1963 in om roest van de sporen te rijden.

Op de HSL-Zuid vonden dit weekend werkzaamheden plaats, waardoor er geen treinen reden. Maar na de werkzaamheden moet het hele systeem weer storingsvrij in dienst. Na een buitendienststelling wordt er met beperkte snelheid over het spoor gereden, om ervoor te zorgen dat alle detectiesystemen weer goed functioneren en er geen vertraging optreedt voor de reiziger.

Hiervoor worden bij voorkeur oude treinstellen ingezet met techniek uit de jaren ’60, omdat die beter in staat zijn om roest van de rails te schrapen dan moderne, lichte treinen.

Roestritten

Al vijftien jaar vinden deze ‘roestritten’ plaats, vertelt rail-expert Jeroen Mooij, de bedenker van de inzet van historische locomotieven als roesttrein via Stichting Holland Spoor (SHSrail). Ook is hij coördinator op de trein. Er komt heel wat voorbereiding bij kijken: de verkeersleiding moet van tevoren worden ingeseind en er wordt een briefing opgesteld. “Uniek is de integrale aanpak, over de hele rail-discipline. Het wordt geïnitieerd door een non-profitorganisatie. Het is eigenlijk een professionalisering van liefhebberij.”

De mensen met een veiligheidsfunctie en de machinist worden betaald, verder draait de organisatie op vrijwilligers. De trein rijdt zonder passagiers. “Toeristen zouden steeds geneigd zijn om uit te stappen en foto’s te maken.” Dit gaat niet allen ten koste van de continuïteit, maar ook van de veiligheid.

IJsvorming

Het mes snijdt aan twee kanten. “Je verdient wat bij, en doet wat nuttigs. We pakken het aan, zetten de schouders eronder en zorgen er ook voor dat er kennis geborgd blijft.” Vorig jaar slaagde SHSrail erin om ruim 50.000 euro aan donaties te genereren met de roestritten. Met dit geld worden ‘kleine’ restauraties van spoormaterieel vergoed: denk bijvoorbeeld aan een seinpaal in Limburg, of de vervanging van de planken van een goederenwagon. “Kleinere projecten vallen stil door de corona. Dit is een soort kers op de taart voor de vrijwilligers.”

Ook bij ijsvorming (rijp) op de bovenleiding, helpt het goed om dit soort robuuste treinstellen in te zetten. “Moderne treinen kunnen daar slecht tegen. Ze zijn erop gebouwd om zuinig te rijden.” Bij ijs op de bovenleiding, wordt de stroomtoevoer onderbroken. Oude treinstellen produceren meer warmte, waardoor het ijs smelt. Vroeger werd er van dit bij-effect dankbaar gebruik gemaakt in de winter, omdat hiermee de bovenleiding relatief eenvoudiger ijsvrij te houden was. “Vergelijk het maar met een Oldtimer die op gang komt en aan het begin van de rit een hoger verbruik heeft.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.