Station Schiedam Centrum, Sprinter SGM

Video: ‘Oersprinter’ SGMm maakt laatste ritten

Het Stadsgewestelijk Materieel (SGM), de eerste Sprinter die de NS onder die naam inzette, gaat deze week definitief met pensioen. De treinstellen van dit type kwamen vanaf september 1975 op het spoor en moesten minimaal 25 jaar mee kunnen, het werden er uiteindelijk 21 meer. Met een beetje hulp van corona, dat wel.

Door vertraging van de levering van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) door het Spaanse CAF moesten de laatste SGM’s wat langer blijven doorrijden, maar na deze week is het echt gedaan met de ‘oersprinter’. Vanaf 2019 gingen de eerste series al naar de sloper en na deze week volgt de rest. In totaal zijn er vanaf 1975 bij Talbot in Aken 90 stuks gebouwd. In ieder geval een SGM blijft bewaard, want die ging in mei dit jaar al naar het spoorwegmuseum. Daar stond overigens al een kop van het oorspronkelijke prototype als simulator. Bezoekers van het museum kunnen in de nagebouwde cabine het werk van een machinist ervaren.

Revisie

De ontmanteling van de SGM, sinds een grootschalige revisie tussen 2003 en 2006 SGMm geheten, was voor een NS een testcase voor de recycling van zo veel mogelijk onderdelen. Alle onderdelen van de trein zijn geïnventariseerd in een zogenaamde oogstlijst. Bedrijven kunnen tegen kostprijs, het liefst in grote series onderdelen afnemen en er een nieuwe bestemming aan geven. Daarnaast werden interieurs, ramen, deuren en verlichting geveild en via een speciale webshop aangeboden.

Tot nu toe is bekend dat onder meer de ramen en vloeren van een groot aantal SGM’s terugkeren in een nieuw te bouwen fietsenstalling in Eindhoven. Daarnaast waren er al veel materialen van gesloopte SGMm’s verwerkt in de producten van de NS Upcycleshop op station Utrecht Centraal.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.