
31 hybride Mireo Plus B-treinen voor metropoolregio Berlijn-Brandenburg
Vervoerder Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) heeft voor de het VBB-netwerk in de metropoolregio Berlijn-Brandenburg 31 elektrische Mireo Plus B-treinen besteld bij Siemens Mobility. De treinen moeten tegen het einde van 2024 gaan rijden.
Op de lijnen rijden nu nog dieseltreinen. Met de switch naar de elektrische exemplaren van Siemens zal op jaarbasis naar schatting zo’n 4,4 miljoen liter brandstof worden bespaard. Daarnaast wordt er per jaar ongeveer 11.500 ton aan CO2-uitstoot weggenomen.
Hybride trein
De elektrische Mireo Plus B-treinen hebben batterijen aan boord, waardoor ze op plekken waar geen bovenleiding ook gewoon kunnen rijden. Op dergelijke stukken ligt het rijbereik van de treinen op ruim 90 kilometer.
De nieuwe treinen hebben 128 zitplaatsen, terwijl er tevens 12 plekken zijn gecreëerd voor fietsen, rolstoelen en kinderwagens. Reizigers hebben dadelijk de beschikking over WiFi, ongeveer 60 stopcontacten en USB-oplaadpunten.
De Mireo Plus B-treinen zullen onder meer ingezet worden op de lijnen Berlin Ostkreuz – Oranienburg – Templin Stadt, Berlin-Lichtenberg – Müncheberg en Berlin-Lichtenberg – Müncheberg.
Lees meer:
- CEO Siemens Mobility: inzetten op automatisering en verduurzaming spooroperatie
- Siemens en Russische spoorwegen gaan nieuwe hogesnelheidstrein ontwikkelen
- Siemens Mobility scoort miljardenorder in Egypte
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?