Atelier 57, onderhoudswerkplaats van de SNCF

SNCF zet robots, drones en lidar in voor treinonderhoud

Atelier 57 in Hellemmes is de grootste onderhoudswerkplaats van de Franse spoorvervoerder SNCF. Het gebouw in het noorden van Frankrijk heeft een oppervlakte van maar liefst 28.000 vierkante meter en een hoogte van 12,5 meter. Onderhoudsmonteurs beschikken over de modernste technieken om het zwaar onderhoud van bijvoorbeeld de hogesnelheidstrein TGV uit te kunnen voeren. 

Monteurs beschikken onder meer over een slimme bril voor onderhoudstaken, waardoor deskundigen hen op afstand kunnen begeleiden en helpen bij het oplossen van complexe, niet-routinematige problemen. Volgens SNCF zijn hierdoor problemen veel gemakkelijker te vinden en op te lossen.

Ook gebruiken de techneuten van Atelier 57 automatisch geleide voertuigsystemen (AGV) om ontkoppelde rijtuigen en onderdelen van rijtuigen op de juiste plek in de werkplaats neer te zetten.

Bekijk hier een video van hoe dat in zijn werking gaat:

Robotschuurmachine

Verder heeft de werkplaats een robotschuurmachine om de oppervlakken van het treinmaterieel af te werken. Omdat Atelier 57 maar liefst een hoogte van 12,5 meter heeft, is het mogelijk om de daken van de TGV’s met drones te inspecteren. Volgens SNCF behoren handmatige inspecties – en de bouw van tijdelijk loopbruggen die nodig zijn om ze uit te voeren – daardoor tot de verleden tijd.

De robotschuurmachine van Atelier 57 van SNCF
De robotschuurmachine van Atelier 57.

Preventief onderhoud

Naast drones, slimme apparaten en andere technologieën worden nieuwe systemen gebruikt om data te verzamelen over de staat van de treinen en het spoor. Het doel hiervan is om preventief in plaats van correctief onderhoud uit te voeren met behulp van vroegtijdige waarschuwingssmeldingen van storingen.

Andere technologieën die SNCF onder meer toepast zijn een Lidar-systeem om de infrastructuur en de omgeving van het spoor te scannen. Dit heeft als doel het spoor, bruggen en vegetatie in beeld te brengen via een 3D-kaart die tot op enkele millimeters nauwkeurig is. Het doel hiervan is om een ‘Digital Twin’ van het Franse spoornetwerk te maken.

Een andere digitale toepassing die de Franse spoorvervoerder gebruikt is een smartphone applicatie voor machinisten die gebruikt wordt om de vibraties van het spoor realtime te monitoren. Als er afwijkingen zijn, kunnen spoormonteurs ter plaatse worden gestuurd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.