Ontwerp Hitachi en Bombardier voor HS2

Alstom verkoopt divisies aan CAF om te voldoen aan fusievoorwaarden Bombardier

De Spaanse treinenbouwer CAF neemt het Coradia Polyvalent-platform, een fabriek in het Franse  Reichshoffen en het TALENT3-platform over van Alstom. De verkoop van deze onderdelen was een van de voorwaarden die de Europese Commissie stelde aan de overname van Bombardier door Alstom.

De Europese Commissie ging in juli 2020 akkoord met de overname van Bombardier door Alstom, maar onder vier voorwaarden, waaronder het afstoten van bepaalde treintypen en productielocaties. Ruim een ​​jaar later voldeed Alstom nog niet aan de voorwaarden, maar zet nu dus een nieuwe stap. Alstom verwacht de transactie met Bombardier nu tussen april en september 2022 af te ronden.

CAF haalt dankzij deze transactie de kennis en vaardigheden in huis van de betrokken productielocaties en het materieel dat er geproduceerd en ontwikkeld wordt. Het bedrijf zegt te blijven investeren in Frankrijk om zijn positie in dit land te consolideren en zijn activiteiten op de Duitse en Centraal-Europese markten versterken.

Zorgen over concurrentievermogen

De Europese Commissie had ernstige mededingingsbezwaren tegen de fusie tussen Alstom en Bombardier, zoals eerder tegen de fusie van Alstom met Siemens. De laatste ging om die reden niet door. Voor de fusie met Bombardier stelde de Commissie daarom een aantal voorwaarden. Naast de eerder genoemde punten moet Bombardier zijn aandeel in de ontwikkeling van het platform voor een hogesnelheidstrein met Hitachi, de Zefiro V300′, afstoten (Foto).

Alstom heeft zich ook gecommitteerd aan een aantal afspraken over het behoud van het gezamenlijke bod van Bombardier en Hitachi op de aanbesteding van de HS2, op dit moment een van de grootste kansen voor de productie van rollend materieel voor hogesnelheidstreinen in Europa.

Treinbeveiliging

Ook waren er in Brussel zorgen over signalling-activiteiten. Hier zou de gefuseerde entiteit de mogelijkheid en de prikkel hebben gehad om het voor andere leveranciers van ETCS-on-board units (OBU) moeilijker te maken om te communiceren met de vele reeds geïnstalleerde signaleringssystemen (legacy OBU’s) in de bestaande treinenvloot.

Alstom moet daarom legacy OBU’s en de nodige interface-informatie en ondersteuning leveren ten gunste van concurrenten, en legacy OBU’s leveren aan de Nederlandse infrastructuurbeheerder, ProRail, ten gunste van alle geïnteresseerde vervoerders . Het is onduidelijk of Alstom al actie heeft ondernomen om aan deze andere voorwaarden te voldoen, het bedrijf was niet bereikbaar voor commentaar.

Turkse ERTMS- en CBTC-contracten

In de tussentijd sleepte Alstom ook nieuwe ERTMS- en CBTC-contracten binnen in Turkije. Voor de hogesnelheidslijn Bandirma – Bursa – Yenisehir – Osmaneli gaat Alstom ERTMS Level 1 en 2 leveren en het volledige interlocking-systeem inclusief Traffic Control Centre (CTC) implementeren.

Daarnaast won het een contract voor de 11 kilometer lange Cekmekoy – Sancaktepe – Sultanbeyli metrolijn in Istanbul. Via een joint venture bestaande uit Dogus Insaat ve Ticaret, Yapi Merkezi Insaat ve San en Ozaltin Insaat Ticaret, zal Alstom de volledige signalering voor de lijn leveren, testen en in bedrijf stellen, inclusief de levering van baanapparatuur voor acht stations en CBTC voor vier nieuwe treinen. Het driverless systeem is ontworpen om de volgafstand tussen treinen met 90 seconden te verkorten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.