Reisinformatie op een station, foto: NS

NS start pilot met perronbord dat rijrichting trein toont

Spoorvervoerder NS start een pilot waarbij de reisinformatieschermen op perrons naast de vertrektijd en bestemming, ook de lengte en de rijrichting van de trein weergeven. Als onderdeel van de proef, gaat NS ook zogenaamde ‘herkenbare bestemmingen’ tonen.

Het doel van de pilot is dat het voor reizigers makkelijker is om een strategische plek te vinden om in te stappen. De proef vindt plaats van 24 november tot en met 8 december bij de tienminutentreinen, die op de woensdagen rijden tussen Arnhem en Rotterdam, via Schiphol.

Lengte en samenstelling van de trein is te zien

Op de woensdag zien reizigers op het traject van de nieuwe tienminutentrein (Rotterdam – Schiphol – Arnhem) op de reisinformatieschermen op de perrons een icoon van de trein met daarin een pijl die de vertrekrichting weergeeft. Het icoon laat precies de lengte en de samenstelling van de trein zien. Op station Rotterdam vertrekt de tienminutentrein naar Schiphol Airport die vervolgens doorrijdt als tienminutentrein met eindbestemming Arnhem. Deze trein toont nu alleen nog Arnhem als eindbestemming.

Verwarrend voor reizigers die in de richting van Schiphol Airport willen, omdat zij niet verwachten dat de trein met eindbestemming Arnhem, via Schiphol Airport rijdt. Om die verwarring tegen te gaan, toont het perronbord straks prominent station Schiphol Airport als meest herkenbare bestemming. Op Schiphol Airport staat vervolgens Arnhem aangegeven. Ook voor andere verbindingen die via een andere stad lopen, kan dit voor reizigers een goede oplossing zijn. Zo herkennen reizigers beter de trein die ze moeten hebben naar hun bestemming.

Perronbord geeft rijrichting trein aan, bron: NS
Op de reisinformatieschermen is onderaan een icoon van de trein toegevoegd met daarin een pijl verwerkt die de vertrekrichting weergeeft.

Minutenafteller

Naast de lengte en richting van de trein, zien reizigers ook een minutenafteller op de perronborden. Afwisselend worden de vertrektijd en het resterende aantal minuten tot aan het vertrek van de trein weergegeven. Op het traject Rotterdam –Schiphol – Arnhem vertrekt om de tien minuten een trein, en daarom telt de afteller steeds vanaf tien minuten terug. Eerder startte NS al de test met de minutenafteller op de stations Den Bosch en Eindhoven Centraal.

Lees ook:

Minutenafteller voor reizigers op stations Eindhoven en Den Bosch

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “NS start pilot met perronbord dat rijrichting trein toont”

Twan Laan|24.11.21|15:56

Ik snap ’t niet, vrees ik.
Ja, de treinlengte zie ik op de foto. Zes bakken/rijtuigen.
En het pijltje van de rijrichting ook.
Maar de CTA’s staan doorgaans “dwars” op het perron. Dus weet ik nog niet of dat pijltje naar links betekent dat de trein in de richting rijdt waarin ik kijk, of juist in de andere richting? En weet ik ook nog steeds niet wáár aan dat (vaak ellenlange Nederlandse a/b-)perron de trein komt?

Jeroen Komen|24.11.21|17:56

Nuttige toevoeging om ook de rijrichting te tonen! Ik hoop dat ze dit ook gaan doen bij sprinter 4800 (Hoorn – Alkmaar – Haarlem – Amsterdam). Bij Station Alkmaar staat bij deze sprinter prominent “Amsterdam Centraal” aangegeven, en slechts in de kleine lettertjes dat hij via Haarlem rijdt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS start pilot met perronbord dat rijrichting trein toont | SpoorPro.nl
Reisinformatie op een station, foto: NS

NS start pilot met perronbord dat rijrichting trein toont

Spoorvervoerder NS start een pilot waarbij de reisinformatieschermen op perrons naast de vertrektijd en bestemming, ook de lengte en de rijrichting van de trein weergeven. Als onderdeel van de proef, gaat NS ook zogenaamde ‘herkenbare bestemmingen’ tonen.

Het doel van de pilot is dat het voor reizigers makkelijker is om een strategische plek te vinden om in te stappen. De proef vindt plaats van 24 november tot en met 8 december bij de tienminutentreinen, die op de woensdagen rijden tussen Arnhem en Rotterdam, via Schiphol.

Lengte en samenstelling van de trein is te zien

Op de woensdag zien reizigers op het traject van de nieuwe tienminutentrein (Rotterdam – Schiphol – Arnhem) op de reisinformatieschermen op de perrons een icoon van de trein met daarin een pijl die de vertrekrichting weergeeft. Het icoon laat precies de lengte en de samenstelling van de trein zien. Op station Rotterdam vertrekt de tienminutentrein naar Schiphol Airport die vervolgens doorrijdt als tienminutentrein met eindbestemming Arnhem. Deze trein toont nu alleen nog Arnhem als eindbestemming.

Verwarrend voor reizigers die in de richting van Schiphol Airport willen, omdat zij niet verwachten dat de trein met eindbestemming Arnhem, via Schiphol Airport rijdt. Om die verwarring tegen te gaan, toont het perronbord straks prominent station Schiphol Airport als meest herkenbare bestemming. Op Schiphol Airport staat vervolgens Arnhem aangegeven. Ook voor andere verbindingen die via een andere stad lopen, kan dit voor reizigers een goede oplossing zijn. Zo herkennen reizigers beter de trein die ze moeten hebben naar hun bestemming.

Perronbord geeft rijrichting trein aan, bron: NS
Op de reisinformatieschermen is onderaan een icoon van de trein toegevoegd met daarin een pijl verwerkt die de vertrekrichting weergeeft.

Minutenafteller

Naast de lengte en richting van de trein, zien reizigers ook een minutenafteller op de perronborden. Afwisselend worden de vertrektijd en het resterende aantal minuten tot aan het vertrek van de trein weergegeven. Op het traject Rotterdam –Schiphol – Arnhem vertrekt om de tien minuten een trein, en daarom telt de afteller steeds vanaf tien minuten terug. Eerder startte NS al de test met de minutenafteller op de stations Den Bosch en Eindhoven Centraal.

Lees ook:

Minutenafteller voor reizigers op stations Eindhoven en Den Bosch

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “NS start pilot met perronbord dat rijrichting trein toont”

Twan Laan|24.11.21|15:56

Ik snap ’t niet, vrees ik.
Ja, de treinlengte zie ik op de foto. Zes bakken/rijtuigen.
En het pijltje van de rijrichting ook.
Maar de CTA’s staan doorgaans “dwars” op het perron. Dus weet ik nog niet of dat pijltje naar links betekent dat de trein in de richting rijdt waarin ik kijk, of juist in de andere richting? En weet ik ook nog steeds niet wáár aan dat (vaak ellenlange Nederlandse a/b-)perron de trein komt?

Jeroen Komen|24.11.21|17:56

Nuttige toevoeging om ook de rijrichting te tonen! Ik hoop dat ze dit ook gaan doen bij sprinter 4800 (Hoorn – Alkmaar – Haarlem – Amsterdam). Bij Station Alkmaar staat bij deze sprinter prominent “Amsterdam Centraal” aangegeven, en slechts in de kleine lettertjes dat hij via Haarlem rijdt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.