NS-conducteur, Flirt-trein Stadler, treinstation Tilburg

Peiling strafpuntensysteem OV: “Gewoon sanctioneren bij strafbare feiten”

Vandalisme, zwartrijden, treinpersoneel uitschelden of zelfs bespugen. Moet er een puntensysteem in het OV komen om asociaal gedrag aan te pakken? SpoorPro peilde de stemming onder de lezers. Een ruime meerderheid vindt zo’n puntensysteem een goed idee. 

CDA-Kamerlid Amhaouch heeft aan de staatssecretaris Steven van Weyenberg van IenW gevraagd wat hij vindt van het puntensysteem voor OV-reizigers, gebaseerd op het Duitse rijbewijssysteem. Die liet zich daar niet expliciet over uit, al erkent hij wel dat veiligheid in de OV-sector een prioriteit is.

Maar wat vindt de gemiddelde SpoorPro-lezer daar nu van? Op LinkedIn, Facebook en op de website brachten mensen hun stem uit. Ruim driekwart van de mensen 76 procent, gaf aan het eens te zijn met de stelling: Er moet een strafpuntensysteem worden ingevoerd in het OV. 24 procent was het daarmee oneens.

“Gewoon sanctioneren bij strafbare feiten”

“Wat een flauwekul!”, reageert een lezer op Facebook. “Hoe kan je nu zoiets stoms bedenken… en dat zit in de Tweede Kamer. Gewoon sanctioneren bij strafbare feiten! Helder en duidelijk voor iedereen.”

“Gratis bewust een reis toe-eigenen is hetzelfde als diefstal”

Een andere lezer merkt op dat er in de spoorsector al mee gewerkt wordt. “Alleen de straf ‘deur dicht’ werkt niet. Politie is vaak niet op de hoogte van de afgesproken maatregel of de verdachte staat alweer in de hal of trein voor de verbalisant zijn proces-verbaal heeft doorgevoerd. Iemand die niks te verliezen heeft, blijft gewoon terugkomen. Overtredingen kun je simpelweg eindeloos blijven begaan. Punten tellen is logisch, maar het moet eerder naar een misdrijf getrokken worden. Want gratis bewust een reis toe-eigenen, is in mijn ogen hetzelfde als diefstal.”

Strafpuntensysteem in Duitsland

Strafpunten kunnen naast een geldelijke sanctie worden opgelegd, nadat een verkeersovertreding is geconstateerd. Dit systeem geldt ook voor niet Duits ingezetenen. Na acht strafpunten volgt een rijontzegging in Duitsland.

Na verloop van tijd komen geregistreerde strafpunten te vervallen. Afhankelijk van het soort overtreding geldt steeds een termijn waarna de strafpunten vervallen. Bij lichte verkeersovertredingen waarbij één strafpunt is opgelegd geldt een termijn van 2,5 jaar. Voor de zwaardere verkeersovertredingen 5 jaar. De drie strafpunten opgelegd bij de zware verkeer gerelateerde vergrijpen, vervallen na 10 jaar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Peiling strafpuntensysteem OV: “Gewoon sanctioneren bij strafbare feiten” | SpoorPro.nl
NS-conducteur, Flirt-trein Stadler, treinstation Tilburg

Peiling strafpuntensysteem OV: “Gewoon sanctioneren bij strafbare feiten”

Vandalisme, zwartrijden, treinpersoneel uitschelden of zelfs bespugen. Moet er een puntensysteem in het OV komen om asociaal gedrag aan te pakken? SpoorPro peilde de stemming onder de lezers. Een ruime meerderheid vindt zo’n puntensysteem een goed idee. 

CDA-Kamerlid Amhaouch heeft aan de staatssecretaris Steven van Weyenberg van IenW gevraagd wat hij vindt van het puntensysteem voor OV-reizigers, gebaseerd op het Duitse rijbewijssysteem. Die liet zich daar niet expliciet over uit, al erkent hij wel dat veiligheid in de OV-sector een prioriteit is.

Maar wat vindt de gemiddelde SpoorPro-lezer daar nu van? Op LinkedIn, Facebook en op de website brachten mensen hun stem uit. Ruim driekwart van de mensen 76 procent, gaf aan het eens te zijn met de stelling: Er moet een strafpuntensysteem worden ingevoerd in het OV. 24 procent was het daarmee oneens.

“Gewoon sanctioneren bij strafbare feiten”

“Wat een flauwekul!”, reageert een lezer op Facebook. “Hoe kan je nu zoiets stoms bedenken… en dat zit in de Tweede Kamer. Gewoon sanctioneren bij strafbare feiten! Helder en duidelijk voor iedereen.”

“Gratis bewust een reis toe-eigenen is hetzelfde als diefstal”

Een andere lezer merkt op dat er in de spoorsector al mee gewerkt wordt. “Alleen de straf ‘deur dicht’ werkt niet. Politie is vaak niet op de hoogte van de afgesproken maatregel of de verdachte staat alweer in de hal of trein voor de verbalisant zijn proces-verbaal heeft doorgevoerd. Iemand die niks te verliezen heeft, blijft gewoon terugkomen. Overtredingen kun je simpelweg eindeloos blijven begaan. Punten tellen is logisch, maar het moet eerder naar een misdrijf getrokken worden. Want gratis bewust een reis toe-eigenen, is in mijn ogen hetzelfde als diefstal.”

Strafpuntensysteem in Duitsland

Strafpunten kunnen naast een geldelijke sanctie worden opgelegd, nadat een verkeersovertreding is geconstateerd. Dit systeem geldt ook voor niet Duits ingezetenen. Na acht strafpunten volgt een rijontzegging in Duitsland.

Na verloop van tijd komen geregistreerde strafpunten te vervallen. Afhankelijk van het soort overtreding geldt steeds een termijn waarna de strafpunten vervallen. Bij lichte verkeersovertredingen waarbij één strafpunt is opgelegd geldt een termijn van 2,5 jaar. Voor de zwaardere verkeersovertredingen 5 jaar. De drie strafpunten opgelegd bij de zware verkeer gerelateerde vergrijpen, vervallen na 10 jaar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.