Pendolino-trein CZ

SNCF Réseau gaat Tsjechische hogesnelheidslijnen beheren

De Tsjechische spoorbeheerder Správa Želenic heeft SNCF Réseau de opdracht gegeven om het beheer van de hogesnelheidslijn-projecten op zich te nemen. Topman Luc Lallemand van SNCF Réseau en directeur Jiri Svoboda van Správa Želenic ondertekenden daartoe vorige week het contract.

Správa železnic is een staatsbedrijf en werkt onafhankelijk van de organisatie die het Tsjechische spoorwegnet exploiteert en ontwikkelt. Het drukbezette Tsjechische spoornetwerk is meer dan 9.400 kilometer lang en dateert uit de jaren 1830. Správa železnic is in 2003 ontstaan uit de transformatie van de oorspronkelijke staatsorganisatie České dráhy en richt zich uitsluitend op het infrastructuurbeheer.

Op dit moment heeft Tsjechië geen lijnen met snelheden boven de 250 kilometer per uur. Het land heeft het concept van de kantelbaktrein uitgeprobeerd, waarvan het zeven treinstellen heeft afgeleid van de Italiaanse Pendolino ETR 470. Maar de snelheidswinst op de kronkelende delen van het netwerk werd al snel ingeruild voor een financiële strop, zowel voor spoorslijtage als voor revisie van treinen. Na de flop van de kantelbaktrein ontstond het idee voor de aanleg van nieuwe hogesnelheidslijnen.

Tsjechië wil 660 kilometer aan hogesnelheidslijnen aanleggen

Tegen 2060 wil Tsjechië 660 kilometer aan hogesnelheidslijnen aanleggen. Voor dit project ter waarde van 18 miljard euro wilde de Tsjechische infrastructuurbeheerder een beroep doen op de expertise van SNCF Réseau.

SNCF Réseau zal zich onder meer bezighouden met de studiefase voorafgaand aan het project tot en met de bouw van de nieuwe infrastructuur. Daarbij deelt het bedrijf de ervaring in strategische planning en verzorgt de organisatie van het project, zoals de voorbereiding voor het gebruik en onderhoudt. SNCF Réseau ondersteunt Správa železnic gedurende 8 jaar, tot de ingebruikname van de eerste lijn die gepland staat voor 2029.

Frankrijk loopt met bijna 2.800 kilometer aan hogesnelheidslijnen voorop in Europa. SNCF Réseau heeft door de jaren heen veel expertise opgedaan op dit gebied en heeft  technische ondersteuning aan buitenlandse infrastructuurbeheerders onderdeel gemaakt van de ontwikkelingsstrategie van het bedrijf.

Lees ook:

Russische hogesnelheidstrein gereed in 2028

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Frederic de Kemmeter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SNCF Réseau gaat Tsjechische hogesnelheidslijnen beheren | SpoorPro.nl
Pendolino-trein CZ

SNCF Réseau gaat Tsjechische hogesnelheidslijnen beheren

De Tsjechische spoorbeheerder Správa Želenic heeft SNCF Réseau de opdracht gegeven om het beheer van de hogesnelheidslijn-projecten op zich te nemen. Topman Luc Lallemand van SNCF Réseau en directeur Jiri Svoboda van Správa Želenic ondertekenden daartoe vorige week het contract.

Správa železnic is een staatsbedrijf en werkt onafhankelijk van de organisatie die het Tsjechische spoorwegnet exploiteert en ontwikkelt. Het drukbezette Tsjechische spoornetwerk is meer dan 9.400 kilometer lang en dateert uit de jaren 1830. Správa železnic is in 2003 ontstaan uit de transformatie van de oorspronkelijke staatsorganisatie České dráhy en richt zich uitsluitend op het infrastructuurbeheer.

Op dit moment heeft Tsjechië geen lijnen met snelheden boven de 250 kilometer per uur. Het land heeft het concept van de kantelbaktrein uitgeprobeerd, waarvan het zeven treinstellen heeft afgeleid van de Italiaanse Pendolino ETR 470. Maar de snelheidswinst op de kronkelende delen van het netwerk werd al snel ingeruild voor een financiële strop, zowel voor spoorslijtage als voor revisie van treinen. Na de flop van de kantelbaktrein ontstond het idee voor de aanleg van nieuwe hogesnelheidslijnen.

Tsjechië wil 660 kilometer aan hogesnelheidslijnen aanleggen

Tegen 2060 wil Tsjechië 660 kilometer aan hogesnelheidslijnen aanleggen. Voor dit project ter waarde van 18 miljard euro wilde de Tsjechische infrastructuurbeheerder een beroep doen op de expertise van SNCF Réseau.

SNCF Réseau zal zich onder meer bezighouden met de studiefase voorafgaand aan het project tot en met de bouw van de nieuwe infrastructuur. Daarbij deelt het bedrijf de ervaring in strategische planning en verzorgt de organisatie van het project, zoals de voorbereiding voor het gebruik en onderhoudt. SNCF Réseau ondersteunt Správa železnic gedurende 8 jaar, tot de ingebruikname van de eerste lijn die gepland staat voor 2029.

Frankrijk loopt met bijna 2.800 kilometer aan hogesnelheidslijnen voorop in Europa. SNCF Réseau heeft door de jaren heen veel expertise opgedaan op dit gebied en heeft  technische ondersteuning aan buitenlandse infrastructuurbeheerders onderdeel gemaakt van de ontwikkelingsstrategie van het bedrijf.

Lees ook:

Russische hogesnelheidstrein gereed in 2028

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Frederic de Kemmeter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.