Hitachi Rail scoort Spaanse onderhoudsorder van 737 miljoen euro

Hitachi Rail zal de komende dertig jaar het onderhoud verzorgen aan de twintig ETR 1000-treinen van de Spaanse particuliere vervoerder ILSA. De hogesnelheidstreinen van ILSA moeten in de tweede helft van volgend jaar gaan rijden.

Het onderhoud zal worden uitgevoerd door in Madrid door een nieuw samen te stellen onderhoudsteam van ongeveer 75 medewerkers. De werkzaamheden zullen zich toespitsen op preventief onderhoud.

Het eerste exemplaar van de door ILSA bestelde ETR 1000-treinen, die door Hitachi en Alstom in het Italiaanse Pistoia gebouwd worden, is reeds in Spanje voor de homologatietests. ILSA is een dochteronderneming van Air Nostrum en zal de treinen in samenwerking met Trenitalia laten rijden.

Voor het einde van het jaar worden nog twee treinen in Spanje verwacht. De ETR 1000’s hebben elk een lengte van 200 meter en kunnen maximaal 46- passagiers vervoeren. De topsnelheid van de trein, die als sinds 2015 in Italië rijden, ligt op 360 kilometer per uur.

In Spanje komen de treinen te rijden op de trajecten van en naar de grote steden, waaronder Madrid, Barcelona, Valencia en Sevilla. Ook vanuit de kustplaatsen Alicante en Málaga zullen er ERT 1000’s gaan rijden.

Liberalisering van het hogesnelheidsnet in Spanje

De activiteiten van ILSA vloeien voort uit de liberalisering van het hogesnelheidsnet in Spanje, waar afgelopen mei een begin mee is gemaakt. De netbeheerder heeft niet het hele Spaanse hogesnelheidsnet opengesteld, maar slechts drie lijnen: Madrid-Barcelona, Madrid-Valencia/Alicante en Madrid-Toledo/Sevilla/Malaga.

Op al deze lijnen werden verkeersrechten aangeboden in drie pakketten: type A voor zwaar verkeer (tot drie treinen per uur), type B voor verkeer van één trein per uur en type C voor diensten van vier tot vijf treinen per dag. Het consortium van ILSA en Trenitalia won pakket B.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hitachi Rail scoort Spaanse onderhoudsorder van 737 miljoen euro | SpoorPro.nl

Hitachi Rail scoort Spaanse onderhoudsorder van 737 miljoen euro

Hitachi Rail zal de komende dertig jaar het onderhoud verzorgen aan de twintig ETR 1000-treinen van de Spaanse particuliere vervoerder ILSA. De hogesnelheidstreinen van ILSA moeten in de tweede helft van volgend jaar gaan rijden.

Het onderhoud zal worden uitgevoerd door in Madrid door een nieuw samen te stellen onderhoudsteam van ongeveer 75 medewerkers. De werkzaamheden zullen zich toespitsen op preventief onderhoud.

Het eerste exemplaar van de door ILSA bestelde ETR 1000-treinen, die door Hitachi en Alstom in het Italiaanse Pistoia gebouwd worden, is reeds in Spanje voor de homologatietests. ILSA is een dochteronderneming van Air Nostrum en zal de treinen in samenwerking met Trenitalia laten rijden.

Voor het einde van het jaar worden nog twee treinen in Spanje verwacht. De ETR 1000’s hebben elk een lengte van 200 meter en kunnen maximaal 46- passagiers vervoeren. De topsnelheid van de trein, die als sinds 2015 in Italië rijden, ligt op 360 kilometer per uur.

In Spanje komen de treinen te rijden op de trajecten van en naar de grote steden, waaronder Madrid, Barcelona, Valencia en Sevilla. Ook vanuit de kustplaatsen Alicante en Málaga zullen er ERT 1000’s gaan rijden.

Liberalisering van het hogesnelheidsnet in Spanje

De activiteiten van ILSA vloeien voort uit de liberalisering van het hogesnelheidsnet in Spanje, waar afgelopen mei een begin mee is gemaakt. De netbeheerder heeft niet het hele Spaanse hogesnelheidsnet opengesteld, maar slechts drie lijnen: Madrid-Barcelona, Madrid-Valencia/Alicante en Madrid-Toledo/Sevilla/Malaga.

Op al deze lijnen werden verkeersrechten aangeboden in drie pakketten: type A voor zwaar verkeer (tot drie treinen per uur), type B voor verkeer van één trein per uur en type C voor diensten van vier tot vijf treinen per dag. Het consortium van ILSA en Trenitalia won pakket B.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.