Nachttrein GreenCityTrip

Eerste GreenCitytrip-slaaptrein vertrekt vrijdagavond vanuit Breda naar Praag

Vanaf Station Breda vertrekt vrijdag rond 18.00 uur de eerste nachttrein van GreenCityTrip richting Praag. Volgens de reisorganisatie is de 700 slaapplaatsen tellende trein vrijwel helemaal volgeboekt. Er wordt dan ook hard gewerkt aan het inzetten van extra treinen en het toevoegen van nieuwe bestemmingen en opstapplaatsen.

De slaaptreinen van GreenCityTrip rijden vanaf vrijdag twee keer per week naar Praag en vanaf volgende week naar Venetië. Later volgen Wenen, Innsbruck, Verona en Milaan. Daarnaast wil het bedrijf bestemmingen als Kopenhagen, Göteborg, Bologna en Florence aan het aanbod toevoegen. “We zijn zelfs aan het kijken of we nieuwe markten kunnen bedienen als Duitsland, door ook treinen vanuit het Ruhrgebied te laten vertrekken”, vertelt mede-eigenaar Maarten Bastian.

Veel animo

Sinds de start van de ticketverkoop afgelopen juli is er grote belangstelling voor de slaaptrein van GreenCityTrip. Volgens Bastian en mede-eigenaar Hessel Winkelman overtreft de animo tot nu toe alle verwachtingen. Sommige rijtuigen zijn al ver voor de vertrekdatum volgeboekt. De inschatting was meer reizigers in de lagere prijsklasse aan te trekken, maar de ondernemers zien nu dat ook de privécabines veel harder lopen. Vanaf april 2022 worden dan ook extra slaaprijtuigen toegevoegd aan de trein.

Na de eerste trein op vrijdag richting Praag, vertrekt de dinsdag erop de tweede trein. Die gaat naar Venetië en zit al helemaal vol. “We vinden het vooral leuk om te zien dat er ook veel jongeren een ticket bij ons boeken. De opzet was om met een frisse nieuwe aanpak het internationale nachttreinreizen weer populair te maken. Dat lijkt te lukken, want millennials die op zoek zijn naar een duurzame manier van reizen, boeken ook in groten getale. Net als ouders met jonge kinderen die het gedoe op een luchthaven niet zien zitten.”

Maarten Bastian en Hessel-Winkelman van nachttreinexploitant GreenCityTrip

Geen eigen treinen

GreenCityTrip is een initiatief van reisorganisatie Flywise uit Breda. Omdat het bedrijf zelf geen treinen heeft, schakelde het hiervoor Train Charter Services uit Den Bosch in. TCS levert ook de machinist en het personeel aan boord. Flywise organiseerde voor het uitbreken van de corona-epidemie alleen goedkope citytrips per vliegtuig. Om tijdens de lockdown toch aan het werk te blijven, bedachten Bastian en Winkelman citytrips per slaaptrein.

GreenCitytrip maakt gebruik van zestien Duitse slaaprijtuigen met 700 bedden die op de plaats van bestemming blijven staan tot de terugreis begint. Het gaat om 5-daagse treinreizen die als pakket worden verkocht inclusief twee hotelovernachtingen. Naast de eigen website kan er ook geboekt worden via Kruidvat en sinds kort bij Albert Heijn. Reizigers hebben hierbij de keuze uit drie verschillende klassen waarbij coupe’s voor zes tot twee personen te boeken zijn vanaf 199 euro per persoon.

Slapend werken aan het milieu

De treinen vertrekken in de avond vanuit Breda, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht of Arnhem en arriveren de volgende ochtend op hun bestemming in hartje centrum. Met argumenten als “Zonder wachtrijen op luchthavens en je hebt slapend ‘gewerkt’ aan het milieu en zo 700 kilogram CO2 bespaard”, probeert GreenCityTrip reizigers over de streep te krijgen.

De trein naar Praag komt op 15 oktober om 17:58 uur aan in Breda en vertrekt acht minuten later weer in de richting van Rotterdam Centraal om daar om 18:56 uur te arriveren. Vervolgens zet de trein koers naar station Den Haag HS, Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal om vervolgens na een stop in Arnhem om 22:16 uur het land te verlaten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste GreenCitytrip-slaaptrein vertrekt vrijdagavond vanuit Breda naar Praag | SpoorPro.nl
Nachttrein GreenCityTrip

Eerste GreenCitytrip-slaaptrein vertrekt vrijdagavond vanuit Breda naar Praag

Vanaf Station Breda vertrekt vrijdag rond 18.00 uur de eerste nachttrein van GreenCityTrip richting Praag. Volgens de reisorganisatie is de 700 slaapplaatsen tellende trein vrijwel helemaal volgeboekt. Er wordt dan ook hard gewerkt aan het inzetten van extra treinen en het toevoegen van nieuwe bestemmingen en opstapplaatsen.

De slaaptreinen van GreenCityTrip rijden vanaf vrijdag twee keer per week naar Praag en vanaf volgende week naar Venetië. Later volgen Wenen, Innsbruck, Verona en Milaan. Daarnaast wil het bedrijf bestemmingen als Kopenhagen, Göteborg, Bologna en Florence aan het aanbod toevoegen. “We zijn zelfs aan het kijken of we nieuwe markten kunnen bedienen als Duitsland, door ook treinen vanuit het Ruhrgebied te laten vertrekken”, vertelt mede-eigenaar Maarten Bastian.

Veel animo

Sinds de start van de ticketverkoop afgelopen juli is er grote belangstelling voor de slaaptrein van GreenCityTrip. Volgens Bastian en mede-eigenaar Hessel Winkelman overtreft de animo tot nu toe alle verwachtingen. Sommige rijtuigen zijn al ver voor de vertrekdatum volgeboekt. De inschatting was meer reizigers in de lagere prijsklasse aan te trekken, maar de ondernemers zien nu dat ook de privécabines veel harder lopen. Vanaf april 2022 worden dan ook extra slaaprijtuigen toegevoegd aan de trein.

Na de eerste trein op vrijdag richting Praag, vertrekt de dinsdag erop de tweede trein. Die gaat naar Venetië en zit al helemaal vol. “We vinden het vooral leuk om te zien dat er ook veel jongeren een ticket bij ons boeken. De opzet was om met een frisse nieuwe aanpak het internationale nachttreinreizen weer populair te maken. Dat lijkt te lukken, want millennials die op zoek zijn naar een duurzame manier van reizen, boeken ook in groten getale. Net als ouders met jonge kinderen die het gedoe op een luchthaven niet zien zitten.”

Maarten Bastian en Hessel-Winkelman van nachttreinexploitant GreenCityTrip

Geen eigen treinen

GreenCityTrip is een initiatief van reisorganisatie Flywise uit Breda. Omdat het bedrijf zelf geen treinen heeft, schakelde het hiervoor Train Charter Services uit Den Bosch in. TCS levert ook de machinist en het personeel aan boord. Flywise organiseerde voor het uitbreken van de corona-epidemie alleen goedkope citytrips per vliegtuig. Om tijdens de lockdown toch aan het werk te blijven, bedachten Bastian en Winkelman citytrips per slaaptrein.

GreenCitytrip maakt gebruik van zestien Duitse slaaprijtuigen met 700 bedden die op de plaats van bestemming blijven staan tot de terugreis begint. Het gaat om 5-daagse treinreizen die als pakket worden verkocht inclusief twee hotelovernachtingen. Naast de eigen website kan er ook geboekt worden via Kruidvat en sinds kort bij Albert Heijn. Reizigers hebben hierbij de keuze uit drie verschillende klassen waarbij coupe’s voor zes tot twee personen te boeken zijn vanaf 199 euro per persoon.

Slapend werken aan het milieu

De treinen vertrekken in de avond vanuit Breda, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht of Arnhem en arriveren de volgende ochtend op hun bestemming in hartje centrum. Met argumenten als “Zonder wachtrijen op luchthavens en je hebt slapend ‘gewerkt’ aan het milieu en zo 700 kilogram CO2 bespaard”, probeert GreenCityTrip reizigers over de streep te krijgen.

De trein naar Praag komt op 15 oktober om 17:58 uur aan in Breda en vertrekt acht minuten later weer in de richting van Rotterdam Centraal om daar om 18:56 uur te arriveren. Vervolgens zet de trein koers naar station Den Haag HS, Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal om vervolgens na een stop in Arnhem om 22:16 uur het land te verlaten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.