Wino Aarnink Directeur Openbaar Vervoer en Spoor, ministerie Infrastructuur en Waterstaat

‘Eind 2025 valt besluit over implementatie Automatic Train Operation’

ProRail gaat samen met spoorvervoerders, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en gemeenten de potentie van Automatic Train Operation (ATO) onderzoeken. Na de onderzoeksfase, die tot eind 2025 duurt, wordt er een besluit genomen over de implementatie van ATO in Nederland. Daartoe hebben de partijen donderdag bij het ATO Live Event in de Jaarbeurs Utrecht een overeenkomst ondertekend.

Tijdens de onderzoeksfase worden verschillende experimenten en testen uitgevoerd. Naast automatisch rangeren kijken de partijen ook naar de impact op de baan. Een van deze projecten is een geplande proef op de Betuweroute. Het ATO Live Event werd georganiseerd door SpoorPro en ProRail.

“We willen in het onderzoek in kaart brengen of ATO tot capaciteitsverhoging gaat leiden op de Betuweroute”, aldus topvrouw Nanouke van ’t Riet van spoorgoederenvervoerder DB Cargo. “Voor het goederenvervoer zitten we weer op 100 procent van de capaciteit, dat is meer dan in 2019. Om te kunnen groeien hebben we meer capaciteit nodig.” Volgens Van ’t Riet is de Betuweroute ‘een perfecte proeftuin’, omdat het een afgesloten goederenspoorlijn is.

Proef met goederentrein met wagons

Nadat spoorpartijen in 2018 met een rit met een locomotief op de Betuweroute hebben aangetoond heeft dat rijden met ATO in Nederland mogelijk is, wordt nu in een vervolgproef in de praktijk aangetoond dat ATO-operatie ook mogelijk is met goederentreinen met wagons. Een goederentrein is door de wisselende samenstelling het meest complexe treintype om te besturen. Deze trein is voor ATO daarom de grootste uitdaging. Voor deze proef is de Betuweroute uitgekozen. Deze lijn is hiervoor aantrekkelijk omdat deze goed afgeschermd is voor overig (trein)verkeer, toegang tot de baan goed afgesloten is en er het beveiligingssysteem ERTMS ligt.

De tweede innovatie die wordt beproefd is Remote Supervision and Control (RSC), de volgende stap van automatisering. Hierbij wordt een automatisch rijdende trein op afstand bewaakt door een in een Remote Control Center (RCC) zittende machinist. Hiervoor moet de trein zelfstandig conflicten kunnen signaleren en beeldinformatie naar het RCC sturen.

Tijdens alle testen is er in verband met de veiligheid altijd een machinist aan boord van de testtrein om bij calamiteiten in te grijpen als dit noodzakelijk is. Er zal een heel jaar gereden worden met een goederentrein met verschillende samenstellingen om onder alle soorten (weer)condities te leren wat dit betekent in de praktijk.

Minder infrastructuur nodig met ATO

Uit eerder onderzoek blijkt dat de capaciteitsvergroting, die ATO in potentie biedt, direct voordeel kan opleveren, omdat er minder snel uitgaven nodig zijn voor het aanleggen van nieuwe infrastructuur. Een voorbeeld hiervan is de capaciteitsbehoefte rondom Schiphol. Met ATO over ERTMS lijkt de stap van 20 naar 24 treinen per uur per spoor mogelijk.

Na de onderzoeksfase, die tot 2025 duurt, verwachten de partijen genoeg kennis te hebben verzameld om een besluit te nemen over de implementatie van ATO in Nederland.

De hoofdactiviteiten in de onderzoeksfase zijn:

  • Uitvoeren simulaties, experimenten en, testen en commerciële pilots
  • Inrichten programma voor samenwerking en kennisuitwikkeling.
  • Uitwerken wet- & regelgeving.
  • Uitwerken veiligheidsaspecten.
  • Onderzoek naar de impact van ATO op het werk van collega’s in de spoorsector
  • Opstellen sectorbrede businesscase.
  • Aansluiten op nationaal en internationaal beleid

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.