De Arend, een historische stoomlocomotief, foto: ANP

Replica eerste trein van Nederland op vrachtwagen voor onderhoud

De replica van De Arend, de eerste officiële trein in Nederland, vertrekt maandag voor onderhoud tijdelijk uit het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het pronkstuk heeft groot onderhoud van de ketel nodig. Dat kan alleen worden gedaan door de experts in de werkplaats van het rijdende museum in Hoorn.

Voor het onderhoud wordt de stoomlocomotief op een vrachtwagen gehesen en weggebracht naar Hoorn. Volgend jaar april komt de loc naar verwachting weer terug.

Eerste ritje van de Arend

Het eerste ritje van De Arend was op 20 september 1839 tussen Amsterdam en Haarlem. Bijna twintig jaar later werd deze originele stoomlocomotief gesloopt. Ter ere van het 100-jarig bestaan van de spoorwegen liet de NS een replica bouwen. In 1939 reed deze loc rondjes over een tentoonstellingsterrein. Tegenwoordig maakt De Arend ritjes over het terrein van het Spoorwegmuseum, maar om dat te kunnen blijven doen, is dus onderhoud nodig.

Dit is specialistisch werk, legt de woordvoerder van het museum uit. “Elke 80 jaar moet het wettelijk verplichte ‘nagelgat-onderzoek’ worden uitgevoerd. Dat houdt in dat de klinknagels van de ketel worden verwijderd en onderzocht en nieuwe worden teruggeplaatst. Voor dit onderzoek moeten de vlampijpen worden verwijderd.” De trein stond al een tijdje stil omdat er problemen waren met die vlampijpen, een buis in de stoomketel.

Bron: ANP

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.