
Transdev op koers voor grote slag in Frankrijk, treft voorbereidingen voor S-Bahn Hannover
Transdev is de voornaamste kandidaat om in de Franse regio Provence-Alpes-Côte d’Azur de exploitatie van een TER-lijn over te nemen van SNCF, zo heeft het regiobestuur onlangs laten weten. Op 29 oktober zal er over het bod van Transdev voor de lijn Marseille-Nice worden gestemd. Het runnen van een regionale lijn door een andere vervoerder dan SNCF zou een primeur zijn. Ondertussen maakt Transdev in Hannover zich op voor de exploitatie van het S-Bahn-net.
Transdev neemt het net over van vervoerder SBH Nord en trapt in december af met de exploitatie van drie lijnen, te weten de S3, de S6 en de S7. In de zomer van 2022 moet Transdev het netwerk volledig overgenomen hebben. De vervoerder zal 15 exemplaren van de Stadler Flirt3XL inzetten, die meer gemak en comfort moeten bieden. Zo is er onder meer WiFi aan boord.
In Frankrijk moet Transdev per 2025 aan de slag gaan op de TER-lijn Marseille-Nice, tenzij het regiobestuur het bod van de vervoerder verwerpt. De exploitatie van de regionale lijn zou het eerste praktische resultaat zijn van de liberalisering in Frankrijk van het regionale spoorvervoer.
Transdev heeft toegezegd een onderhoudscentrum te zullen bouwen ter waarde van 220 miljoen euro. Ook zou het bedrijf 16 Omneo Premium-treinen willen bestellen bij Alstom. Transdev zegt bovendien 14 retourtjes te zullen uitvoeren, tweemaal zoveel als SNCF doet.
De lijn is nu al goed voor 10 procent van het aantal passagiers en ritten in Provence-Alpes-Côte d’Azur. De contractduur is 10 jaar en zou jaarlijks goed moeten zijn voor een omzet van 50 miljoen euro. Bij groen licht zullen ongeveer 166 SNCF-medewerkers de overstap maken naar Transdev.
Lees meer:
- Regionale spoorvervoerders naar rechter in strijd tegen alleenrecht NS
- Spanje kiest voor veelbelovende aanpak bij liberalisering spoormarkt
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?