Een Abellio passagierstrein in Oberhausen, Duitsland

Lokale Duitse politiek slaat alarm over situatie NS-dochter Abellio

Lokale politici in Saksen-Anhalt vrezen voor het voortbestaan van Abellio Duitsland, dat verantwoordelijk is voor een groot deel van het treinverkeer in de deelstaat. De vervoerder is afgelopen juni onder toezicht geplaatst en ondergaat een herstructurering. De politiek vraagt zich af of Abellio per 1 oktober gezond genoeg is om weer op eigen benen te staan.

Vanaf die datum moet het bedrijf namelijk onder andere weer zelf weer de loonkosten dragen. Mocht de herstructurering tot niets leiden of de financiering niet langer toereikend zijn, dan moet volgens Duitse wetgeving een formele insolventieprocedure worden ingezet bij de rechtbank. Dat houdt in dat de controle van Abellio Duitsland wordt overgenomen door een administrator of curator.

Nieuwe vervoerder

Het zou bovendien betekenen dat lokale vervoersdienst Nahverkehrsservice Sachsen-Anhalt (NASA) op kosten gedreven wordt. Zij zullen dan immers opdraaien voor de kosten om de dienstregeling van Abellio voort te zetten, al dan niet door een nieuwe vervoerder, zo schrijven Duitse media, waaronder de Mitteldeutsche Zeitung.

De tweede optie is een zogeheten voortzettingsakkoord, waarbij de concessieovereenkomst voor bepaalde trajecten, bijvoorbeeld die van Halle en Magdeburg naar de Harz, voortijdig beëindigd wordt. Elders in Saksen-Anhalt zou Abellio met aanvullende betalingen van de deelstaatregering volgens plan kunnen blijven rijden tot aan 2030. Op die manier zouden de extra kosten beheersbaar blijven.

Factoren van buitenaf

Volgens NASA is er vooralsnog geen reden tot zorg. Het bedrijf laat weten dat de onderhandelingen met Abellio nog altijd gaande zijn en dat er in de komende dagen een resultaat verwacht wordt.

De financiële problemen van Abellio zijn voor een groot deel te wijten aan factoren van buitenaf. Het gaat bijvoorbeeld om hogere personeelskosten door nieuwe cao’s, maar ook een toename van spoorwerkzaamheden brengen extra kosten met zich mee. Behalve uitgaven voor vervangend vervoer zorgt dit er ook voor dat prestatieafspraken zoals punctualiteit niet worden gehaald, met boetes tot gevolg.

Lees meer: NS grijpt in bij Abellio Duitsland vanwege ‘onacceptabel perspectief’

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Lokale Duitse politiek slaat alarm over situatie NS-dochter Abellio | SpoorPro.nl
Een Abellio passagierstrein in Oberhausen, Duitsland

Lokale Duitse politiek slaat alarm over situatie NS-dochter Abellio

Lokale politici in Saksen-Anhalt vrezen voor het voortbestaan van Abellio Duitsland, dat verantwoordelijk is voor een groot deel van het treinverkeer in de deelstaat. De vervoerder is afgelopen juni onder toezicht geplaatst en ondergaat een herstructurering. De politiek vraagt zich af of Abellio per 1 oktober gezond genoeg is om weer op eigen benen te staan.

Vanaf die datum moet het bedrijf namelijk onder andere weer zelf weer de loonkosten dragen. Mocht de herstructurering tot niets leiden of de financiering niet langer toereikend zijn, dan moet volgens Duitse wetgeving een formele insolventieprocedure worden ingezet bij de rechtbank. Dat houdt in dat de controle van Abellio Duitsland wordt overgenomen door een administrator of curator.

Nieuwe vervoerder

Het zou bovendien betekenen dat lokale vervoersdienst Nahverkehrsservice Sachsen-Anhalt (NASA) op kosten gedreven wordt. Zij zullen dan immers opdraaien voor de kosten om de dienstregeling van Abellio voort te zetten, al dan niet door een nieuwe vervoerder, zo schrijven Duitse media, waaronder de Mitteldeutsche Zeitung.

De tweede optie is een zogeheten voortzettingsakkoord, waarbij de concessieovereenkomst voor bepaalde trajecten, bijvoorbeeld die van Halle en Magdeburg naar de Harz, voortijdig beëindigd wordt. Elders in Saksen-Anhalt zou Abellio met aanvullende betalingen van de deelstaatregering volgens plan kunnen blijven rijden tot aan 2030. Op die manier zouden de extra kosten beheersbaar blijven.

Factoren van buitenaf

Volgens NASA is er vooralsnog geen reden tot zorg. Het bedrijf laat weten dat de onderhandelingen met Abellio nog altijd gaande zijn en dat er in de komende dagen een resultaat verwacht wordt.

De financiële problemen van Abellio zijn voor een groot deel te wijten aan factoren van buitenaf. Het gaat bijvoorbeeld om hogere personeelskosten door nieuwe cao’s, maar ook een toename van spoorwerkzaamheden brengen extra kosten met zich mee. Behalve uitgaven voor vervangend vervoer zorgt dit er ook voor dat prestatieafspraken zoals punctualiteit niet worden gehaald, met boetes tot gevolg.

Lees meer: NS grijpt in bij Abellio Duitsland vanwege ‘onacceptabel perspectief’

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.