Een Intercitytrein van NS rijdt onder de natuurbrug Weerterbergen door, foto: ProRail

ProRail en NS testen tienminutentrein op woensdagen

ProRail en NS gaan de komende veertien woensdagen de nieuwe tienminutentrein testen op nieuwe trajecten. Dat betekent dat er overdag zes keer per uur een Intercity tussen Rotterdam-Den Haag-Schiphol en Schiphol-Arnhem gaat rijden. Tussen Rotterdam en Dordrecht rijdt zes keer per uur een Sprinter. Dit is de eerste tienminutensprinter van Nederland.

Volgens de spoorbedrijven brengt de uitbreiding van het aantal treinen achter de schermen grote veranderingen met zich mee. Om te wennen wordt er vanaf volgende week woensdag tot aan de start van de dienstregeling in december 2021 op woensdagen getest.

Reizigers hoeven minder lang te wachten

Zes intercity’s per uur betekent voor reizigers dat ze veel minder lang hoeven te wachten en dat ze een grotere kans hebben op een zitplaats. Reizigers kunnen meerijden met de tienminutentreinen waarmee op de woensdagen wordt getest. NS en ProRail hebben al ervaring opgedaan met een tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven. Volgens de spoorbedrijven steeg het aantal reizigers tussen Den Bosch en Eindhoven na de introductie van de hoogfrequente dienstregeling met 15 procent.

De testdagen bieden volgens de spoorbedrijven de mogelijkheid om de tienminutentrein onder verschillende omstandigheden te testen en eventuele kinderziektes eruit te halen. Dit moet ervoor zorgen dat de tienminutentreinen bij de start van de nieuwe dienstregeling in december goed presteren. NS en ProRail bekijken iedere woensdag aan het einde van de dag wat er kan worden verbeterd.

De tienminutentrein brengt ook veranderingen met zich mee voor spoorpersoneel. Treindienstleiders, machinisten en conducteurs moeten nog nauwkeuriger werken. Ze moeten op de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken.

Aanpassingen aan de spoorinfrastructuur

Voordat de tienminutentreinen konden rijden heeft ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat sporen verdubbeld, inhaalsporen en extra energievoorzieningen aangelegd en wissels verwijderd. Ook waren op diverse stations extra perrons nodig en zijn er diverse overwegen door tunnels vervangen. Verder zijn langs het traject extra camera’s geplaatst en extra maatregelen getroffen om storingen sneller te kunnen verhelpen.

Als gevolg van de proeven rijdt de IC Brussel de hele dag naar Amsterdam Centraal in plaats van Den Haag Holland Spoor. Ook zal de sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd in de spits langer moeten wachten op station Zaandam. Lokaal kunnen aansluitingen op bus, tram en metro veranderen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.