Een trein van NS tijdens corona op station Deventer

NS boekt 25 miljoen euro verlies in eerste helft 2021

Spoorvervoerder NS noteerde in de eerste zes maanden van dit jaar opnieuw een miljoenenverlies door de coronacrisis. Het aantal reizigers is nog altijd 35 procent lager dan voor de coronapandemie.

Het nettoverlies bleef beperkt tot 25 miljoen euro, dankzij het steunpakket van de overheid en een meevaller in het Verenigd Koninkrijk met de beëindiging van de contracten tussen Abellio en ScotRail. Het negatief onderliggend resultaat zou anders 601 miljoen euro zijn geweest. Vorig jaar eindigde NS de eerste helft van het jaar met een min van 186 miljoen euro.

Zwaar verlieslatend

De omzet van de NS Groep over de eerste helft van het jaar steeg licht naar 3,4 miljard euro (2020: 3,3 miljard euro). In Nederland kwamen de opbrengsten uit stations en reizigersactiviteiten uit op 1,4 miljard euro (2020: 1,4 miljard euro). Hierin is de beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk van 595 miljoen euro meegenomen. Voor de activiteiten op de stations heeft NS voor de eerste helft van het jaar een tegemoetkoming in de loonkosten van 15 miljoen euro ontvangen. Zonder deze vergoedingen zouden de activiteiten in Nederland onder de huidige omstandigheden zwaar verlieslatend zijn, aldus NS.

President-directeur Marjan Rintel is blij dat haar bedrijf in ieder geval tot 1 september 2022 kan rekenen op het financieel vangnet van de overheid. “Voor de gehele ov-sector is het belangrijk dat deze lijn naar 2023 wordt doorgetrokken. De beschikbaarheidsvergoeding dekt echter niet alle kosten. Daarom nemen we zelf ook maatregelen om weer financieel gezond te worden.”

ICNG testprogramma

“We blijven investeren om de reizigers weer terug te kunnen ontvangen. Het testprogramma van de nieuwe snelle intercity ICNG is in volle gang en we starten in september de testdagen met een ‘tienminutentrein’ op twee nieuwe trajecten die in december van start gaan.”

Het eerste herstel van de reizigersaantallen komt volgens de NS vooral door de sociaal-recreatieve reizigers. De vooruitzichten voor de tweede helft van het jaar zijn onzeker. De vervoerder rekent op een licht herstel, omdat studenten weer gaan reizen en het aantal sociaal-recreatieve reizigers naar verwachting verder groeit. Het bedrijf denkt dat het woon-werkverkeer nog achter zal blijven.

Ochtend- en avondspits

Door de coronacrisis ontbrak de dagelijkse ochtend- en avondspits. Daardoor had de afgelopen periode nagenoeg iedereen een zitplaats tijdens die momenten waarop het normaal gesproken erg druk is in de trein. Ook reden de treinen vaker op tijd. Van de treinreizigers kwam 95,2 procent op tijd bij de eindbestemming aan, tegen 93,5 procent vorig jaar.

De NS startte begin juli met een flinke herstructurering bij zijn Duitse dochter Abellio om dreigende verliezen van 30 miljoen tot 50 miljoen euro per jaar te voorkomen. Abellio kampt met financiële problemen door onder meer hogere personeelskosten en een reeks boetes die het bedrijf moet betalen omdat “contractueel overeengekomen prestatieafspraken” niet worden gehaald. De geplande herstructurering verloopt onder toezicht van een rechtbank.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS boekt 25 miljoen euro verlies in eerste helft 2021 | SpoorPro.nl
Een trein van NS tijdens corona op station Deventer

NS boekt 25 miljoen euro verlies in eerste helft 2021

Spoorvervoerder NS noteerde in de eerste zes maanden van dit jaar opnieuw een miljoenenverlies door de coronacrisis. Het aantal reizigers is nog altijd 35 procent lager dan voor de coronapandemie.

Het nettoverlies bleef beperkt tot 25 miljoen euro, dankzij het steunpakket van de overheid en een meevaller in het Verenigd Koninkrijk met de beëindiging van de contracten tussen Abellio en ScotRail. Het negatief onderliggend resultaat zou anders 601 miljoen euro zijn geweest. Vorig jaar eindigde NS de eerste helft van het jaar met een min van 186 miljoen euro.

Zwaar verlieslatend

De omzet van de NS Groep over de eerste helft van het jaar steeg licht naar 3,4 miljard euro (2020: 3,3 miljard euro). In Nederland kwamen de opbrengsten uit stations en reizigersactiviteiten uit op 1,4 miljard euro (2020: 1,4 miljard euro). Hierin is de beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk van 595 miljoen euro meegenomen. Voor de activiteiten op de stations heeft NS voor de eerste helft van het jaar een tegemoetkoming in de loonkosten van 15 miljoen euro ontvangen. Zonder deze vergoedingen zouden de activiteiten in Nederland onder de huidige omstandigheden zwaar verlieslatend zijn, aldus NS.

President-directeur Marjan Rintel is blij dat haar bedrijf in ieder geval tot 1 september 2022 kan rekenen op het financieel vangnet van de overheid. “Voor de gehele ov-sector is het belangrijk dat deze lijn naar 2023 wordt doorgetrokken. De beschikbaarheidsvergoeding dekt echter niet alle kosten. Daarom nemen we zelf ook maatregelen om weer financieel gezond te worden.”

ICNG testprogramma

“We blijven investeren om de reizigers weer terug te kunnen ontvangen. Het testprogramma van de nieuwe snelle intercity ICNG is in volle gang en we starten in september de testdagen met een ‘tienminutentrein’ op twee nieuwe trajecten die in december van start gaan.”

Het eerste herstel van de reizigersaantallen komt volgens de NS vooral door de sociaal-recreatieve reizigers. De vooruitzichten voor de tweede helft van het jaar zijn onzeker. De vervoerder rekent op een licht herstel, omdat studenten weer gaan reizen en het aantal sociaal-recreatieve reizigers naar verwachting verder groeit. Het bedrijf denkt dat het woon-werkverkeer nog achter zal blijven.

Ochtend- en avondspits

Door de coronacrisis ontbrak de dagelijkse ochtend- en avondspits. Daardoor had de afgelopen periode nagenoeg iedereen een zitplaats tijdens die momenten waarop het normaal gesproken erg druk is in de trein. Ook reden de treinen vaker op tijd. Van de treinreizigers kwam 95,2 procent op tijd bij de eindbestemming aan, tegen 93,5 procent vorig jaar.

De NS startte begin juli met een flinke herstructurering bij zijn Duitse dochter Abellio om dreigende verliezen van 30 miljoen tot 50 miljoen euro per jaar te voorkomen. Abellio kampt met financiële problemen door onder meer hogere personeelskosten en een reeks boetes die het bedrijf moet betalen omdat “contractueel overeengekomen prestatieafspraken” niet worden gehaald. De geplande herstructurering verloopt onder toezicht van een rechtbank.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.