Een reiziger stapt in de trein op station Geldermalsen, foto: NS

NS en politie grijpen 1200 keer in na Whatsapp-alert reizigers

Medewerkers van NS en de politie hebben sinds de landelijke invoering van het Whatsapp/sms-alert 1.200 keer ingegrepen. Sinds de invoering van de dienst op 1 mei vorig jaar zijn er in totaal 2.485 meldingen binnengekomen, meldt de NS. 

Reizigers kunnen aangeven via het nummer 06-13181318 dat ze zich onveilig voelen of overlast ervaren. Ze staan dan in direct contact met de meldkamer van NS. De klachten varieerden volgens NS-woordvoerder Erik Kroeze van mensen die in de eerste klas zitten, maar geen kaartje hadden, met de voeten op de bank zitten of roken tot erg vervelende veiligheidsissues.

“Een melding kwam binnen van een meisje waar een man tegenover ging zitten die zich vervolgens ging betasten. Zij heeft contact opgenomen met een collega in de centrale. Op basis van een signalement is de overlastpleger vervolgens op het volgende station door veiligheid- en servicepersoneel van NS overgedragen aan de politie.”

Na succesvolle proef versneld uitgerold

Het meldingssysteem is in juli 2019 gestart voor reizigers in Zuidoost-Nederland. Het ging om een proef van zes maanden waarbij reizigers in Flirt-treinen en op stations Eindhoven, Tilburg en Breda via Whatsapp en sms een melding konden doen. “We wisten toen nog niet of het ging werken. Maar uit de proef bleek dat hier behoefte aan was en toen zijn we het systeem gaan innoveren en versneld uitrollen”, aldus Kroeze.

Soms is het volgens NS al voldoende ‘als een reiziger zich gehoord voelt’. In andere situaties kan de hoofdconducteur of een NS-beveiliger hulp bieden. De spoorvervoerder is tevreden over het eerste jaar. Eelco van Asch, lid Raad van bestuur NS geeft aan dat het doel van het meldingssysteem is dat de reiziger zich veilig voelt en eenvoudiger een beroep op medewerkers van NS kan doen. In coronatijd was het daarnaast minder druk op stations waardoor het voor reizigers minder prettig kon aanvoelen. Ook geeft de alertfunctie NS een beeld van op welk station of op welk traject vaker overlast is. Daar kunnen vervolgens maatregelen worden getroffen.

Volgens NS krijgt elke melder een reactie. Sinds de start van de pilot gingen de meeste meldingen over het overtreden van huisregels (446). Op 2 staat onenigheid tussen reizigers of het lastig vallen van reizigers (300). Op de derde plaats staan meldingen over bedelen in de trein (251). Van alle meldingen gingen er 26 over corona zoals het niet dragen van een mondkapje.

Sociale veiligheid in trein en op stations

Jaarlijks besteedt NS 100 miljoen aan de sociale veiligheid in de trein en op de stations. In 2001 startte NS met speciaal getrainde medewerkers die nu bekend staan onder de naam Veiligheid & Service. Dit aantal is sindsdien gegroeid naar ruim 700.

NS geeft aan dat het effect van de veiligheidsmaatregelen zoals het aanstellen van veiligheid- en servicepersoneel en cameratoezicht zichtbaar is. Terwijl de reizigersaantallen groeiden van 1 miljoen naar 1,3 miljoen per dag, daalt het aantal incidenten in de A-categorie (bedreiging, geweld, spugen) al jaren van 774 in 2014 naar 678 in 2019.

In het eerste coronajaar 2020 daalde het licht naar 661. Veel reizigers geven aan zich veilig te voelen in de trein en op het station (cijfer 7 of hoger). In 2014 was dit nog 80 procent en bij de laatste meting in 2019 is dit volgens de vervoerder gegroeid naar 90 procent van de reizigers.

Lees ook:

CNV: Conducteurs bezorgd over drukkere treinen en agressief gedrag

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.