Rapport: toegankelijkheid treinen en stations flink verbeterd

De toegankelijkheid van treinen en stations is in de afgelopen vijf jaar flink verbeterd. Alle stations zijn voorzien van geleidelijnen en de volledige sprintervloot van NS is eind 2021 vernieuwd en voldoen aan de nieuwste toegankelijkheidseisen. Dat staat in het actualisatierapport Toegankelijkheid Spoor 2021 dat door staatssecretaris Stientje van Veldhoven naar de Tweede Kamer is gestuurd.

NS loopt bij de zelfstandige toegankelijkheid van sprintertreinen voor op schema, omdat ruim voor de deadline van 2025 al het sprintermaterieel toegankelijk is. De laatste niet-toegankelijke intercity (een dubbeldekker) zal echter pas in 2045 uit dienst gaan.

Gelijkvloerse instap

Op regionale spoorlijnen is nog niet overal sprake van een gelijkvloerse instap. De treinen zijn al wel overal gelijkvloers, maar beschikken niet allemaal over een schuiftrede die uitschuift naar de perronrand en daarmee de afstand tot het perron minimaliseert. Daarnaast zijn de perrons nog niet overal op de normhoogte van 76 centimeter gebracht, waardoor er ook hoogteverschillen optreden.

Op ruim honderd stations zijn in de afgelopen vijf jaar de perronhoogtes aangepast. Daarmee komt het aantal stations met toegankelijke perronhoogtes op ruim driehonderd stations. Verder is het aantal stations waar NS-reisassistentie verleent, toegenomen met 74 stations naar 168 stations. Niet alle regionale treinvervoerders bieden eigen reisassistentie aan. Op een aantal stations waar zowel regionale vervoerders als NS rijden, wordt reisassistentie verleend door NS.

Rolstoelgebruikers

Een van de omvangrijkste maatregelen is het realiseren van een zelfstandige instap in de trein voor rolstoelgebruikers. ProRail past hiervoor de stations aan door de perrons op de juiste hoogte brengen. De vervoerders passen of schaffen hier- voor de juiste treinen aan.

ProRail loopt volgens het rapport op schema met het stationsprogramma. Op veel stations verschijnen liften en nieuwe hellingbanen en alle stations zijn voorzien van geleide- lijnen waarmee reizigers met een visuele beperking weer zijn geholpen. Aandachtspunt is het op norm houden van de perrons om de zelfstandige instap duurzaam te kunnen waarborgen. Daartoe heeft ProRail nu een monitoringprogramma en sluit raamcontracten met aannemers die bij gemeten afwijkingen de perrons weer op norm brengen.

Staatssecretaris Van Veldhoven meldt dat in 2022 90 procent van alle reizigers van een toegankelijk station gebruik zal kunnen maken maken. In 2030 zal dat 100 procent zijn. “Alles overziende constateer ik dat we in Nederland op de goede weg zijn met het realiseren van een toegankelijk spoorsysteem”, stelt ze vast.

Rapport

Met dit rapport wordt voor de derde keer invulling gegeven aan de actualisatie van het Implementatieplan Toegankelijkheid uit 2006. Het is voor het eerst dat er naast de situatie op het hoofdrailnet ook de toegankelijkheid op de regionale spoorlijnen wordt beschreven. Deze worden beheerd door ProRail en geëxploiteerd door Arriva, Connexxion, Keolis, NS en Qbuzz. De decentrale OV-autoriteiten hebben hiervoor de maatregelen op het gebied van toegankelijkheid in de regionale spoorconcessies in kaart gebracht.

Lees hier het volledige rapport.

Lees ook:

Reizigersorganisaties pleiten voor perronverlenging
NS: keuze voor dubbeldekstreinen niet vanzelfsprekend
ProRail werkt op Haarlem Spaarnwoude aan toegankelijkheid

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rapport: toegankelijkheid treinen en stations flink verbeterd | SpoorPro.nl

Rapport: toegankelijkheid treinen en stations flink verbeterd

De toegankelijkheid van treinen en stations is in de afgelopen vijf jaar flink verbeterd. Alle stations zijn voorzien van geleidelijnen en de volledige sprintervloot van NS is eind 2021 vernieuwd en voldoen aan de nieuwste toegankelijkheidseisen. Dat staat in het actualisatierapport Toegankelijkheid Spoor 2021 dat door staatssecretaris Stientje van Veldhoven naar de Tweede Kamer is gestuurd.

NS loopt bij de zelfstandige toegankelijkheid van sprintertreinen voor op schema, omdat ruim voor de deadline van 2025 al het sprintermaterieel toegankelijk is. De laatste niet-toegankelijke intercity (een dubbeldekker) zal echter pas in 2045 uit dienst gaan.

Gelijkvloerse instap

Op regionale spoorlijnen is nog niet overal sprake van een gelijkvloerse instap. De treinen zijn al wel overal gelijkvloers, maar beschikken niet allemaal over een schuiftrede die uitschuift naar de perronrand en daarmee de afstand tot het perron minimaliseert. Daarnaast zijn de perrons nog niet overal op de normhoogte van 76 centimeter gebracht, waardoor er ook hoogteverschillen optreden.

Op ruim honderd stations zijn in de afgelopen vijf jaar de perronhoogtes aangepast. Daarmee komt het aantal stations met toegankelijke perronhoogtes op ruim driehonderd stations. Verder is het aantal stations waar NS-reisassistentie verleent, toegenomen met 74 stations naar 168 stations. Niet alle regionale treinvervoerders bieden eigen reisassistentie aan. Op een aantal stations waar zowel regionale vervoerders als NS rijden, wordt reisassistentie verleend door NS.

Rolstoelgebruikers

Een van de omvangrijkste maatregelen is het realiseren van een zelfstandige instap in de trein voor rolstoelgebruikers. ProRail past hiervoor de stations aan door de perrons op de juiste hoogte brengen. De vervoerders passen of schaffen hier- voor de juiste treinen aan.

ProRail loopt volgens het rapport op schema met het stationsprogramma. Op veel stations verschijnen liften en nieuwe hellingbanen en alle stations zijn voorzien van geleide- lijnen waarmee reizigers met een visuele beperking weer zijn geholpen. Aandachtspunt is het op norm houden van de perrons om de zelfstandige instap duurzaam te kunnen waarborgen. Daartoe heeft ProRail nu een monitoringprogramma en sluit raamcontracten met aannemers die bij gemeten afwijkingen de perrons weer op norm brengen.

Staatssecretaris Van Veldhoven meldt dat in 2022 90 procent van alle reizigers van een toegankelijk station gebruik zal kunnen maken maken. In 2030 zal dat 100 procent zijn. “Alles overziende constateer ik dat we in Nederland op de goede weg zijn met het realiseren van een toegankelijk spoorsysteem”, stelt ze vast.

Rapport

Met dit rapport wordt voor de derde keer invulling gegeven aan de actualisatie van het Implementatieplan Toegankelijkheid uit 2006. Het is voor het eerst dat er naast de situatie op het hoofdrailnet ook de toegankelijkheid op de regionale spoorlijnen wordt beschreven. Deze worden beheerd door ProRail en geëxploiteerd door Arriva, Connexxion, Keolis, NS en Qbuzz. De decentrale OV-autoriteiten hebben hiervoor de maatregelen op het gebied van toegankelijkheid in de regionale spoorconcessies in kaart gebracht.

Lees hier het volledige rapport.

Lees ook:

Reizigersorganisaties pleiten voor perronverlenging
NS: keuze voor dubbeldekstreinen niet vanzelfsprekend
ProRail werkt op Haarlem Spaarnwoude aan toegankelijkheid

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.