CRRC gaat emissie-loze locomotieven bouwen voor Rotterdamse haven

De Chinese fabrikant van rollend materieel CRRC gaat milieuvriendelijke locomotieven bouwen voor goederenvervoerder Rail Force One. Beide partijen zijn sinds 2018 in gesprek over het project. De deal is nu rond en de productie van milieuvriendelijke locomotieven kan beginnen. “Door CRRC zero-emission-technologie te gebruiken en deze te voorzien van groene elektriciteit, investeren we om de koploper te worden in milieuvriendelijke spoorwegactiviteiten”, zegt Julian Remie, directeur van moederbedrijf Rail Innovators Group.

De nieuwe locomotieven zullen werken met batterijen met een hoge capaciteit en intelligente regeneratiesystemen voor remenergie. Deze geavanceerde technologie stelt de locomotieven in staat om op niet-geëlektrificeerde routes te rijden en eerste en laatste mijl rangeeroperaties uit te voeren. In de praktijk zullen ze onder uiteenlopende omstandigheden en spoorlijnen ingezet worden en diesellocomotieven volledig vervangen.

Een heel nieuw concept

Bovendien zullen de nieuwe locomotieven niet alleen de CO2-uitstoot verminderen, maar ook minder geluid produceren. Rail Force One zet in 2024 de eerste batch emissie-vrije locomotieven in de Rotterdamse haven in.

“We willen innovatie stimuleren en daarom ondersteunen we dit project met de implementatie en operationele analyses voor een proof of concept voor de hele sector. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft bovendien de ambitie een CO2-neutrale haven te zijn in 2050 en ziet de emissie-vrije locomotief als een belangrijke bijdrage aan het verder koolstofvrij maken van de logistieke keten”, aldus Emile Hoogsteden, commercieel directeur van Havenbedrijf Rotterdam.

China Railway Rolling stock Corporation

De Chinese fabrikant CRRC, voluit China Railway Rolling stock Corporation, timmert hard aan de weg in Europa. De Duitse Vossloh Group verkocht zijn locomotievendivisie eind mei 2020 aan dochteronderneming CRRC Zhuzhou Locomotive. Een maand later won CRRC Tangshan het aanbestedingsproces voor de levering van acht vijfdelige metrotreinstellen aan de Oekraïense stad Charkov.

Deze recente ontwikkelingen leidden in Europa tot kritiek. Zo waarschuwde de Europese branchevereniging van spoorwegfabrikanten UNIFE de Europese autoriteiten dat dergelijke deals de EU-spoorwegmarkt openen voor de Chinese megafabrikant. Dit stelt de Europese fabrikanten voor een grote uitdaging om te kunnen concurreren, aangezien het Chinese bedrijf profiteert van een flinke staatssteun.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.