Passages-THALYS-317-scaled

Thalys viert 25-jarig jubileum onder lastige omstandigheden

De hogesnelheidstrein Thalys viert deze week zijn 25-jarig bestaan. Op 2 juni 1996 verving deze TGV alle conventionele treinen tussen Parijs, Brussel Rotterdam en Amsterdam en werd de spoorverbinding tussen deze steden flink verbeterd. Hoe kwam deze tot stand? 

Sinds de jaren tachtig liep er al een project voor een internationale hogesnelheidstrein. In oktober 1987 werd in Brussel het politieke besluit genomen om een ​​hogesnelheidsnetwerk aan te leggen tussen Frankrijk en Noord-Europa, waaronder Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. In Nederland werd het in 1991 aan het Nederlandse parlement voorgelegde project voor het eerst verworpen. Dit was voordat de HSL-Zuid in 1996 als groot project werd goedgekeurd en met België overeenstemming werd bereikt over een traject via Breda, en niet via Roosendaal. Duitsland koos daarentegen niet voor een nieuwe lijn tussen Aken en Keulen, maar voor een vernieuwd baanvak van 250 kilometer per uur alleen tussen Düren en Keulen.

Voor de Thalys

Vóór de inhuldigingsdatum in 1996 werd het verkeer tussen Parijs en België en Nederland, evenals naar Keulen, uitgevoerd door getrokken treinen. Er werden voornamelijk Franse CC40100 of Belgische interoperabele locomotieven van de series 15, 16 en 18 gebruikt. Halverwege de jaren negentig reden tot twaalf treinstellen via Bergen tussen Parijs en Brussel. Zes daarvan vervolgden hun reis richting Nederland via Roosendaal, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Daarnaast reed een handvol treinen langs het Waalse traject in België naar Charleroi, Namen en Luik, en vervolgens naar Aken en Keulen.

In januari 1995 werden het logo en een naam voor de toekomstige hogesnelheidsdienst van TGV-Noord-Europa gekozen onder de merknaam Thalys, die geen specifieke betekenis heeft. De netwerken die betrokken waren bij de TGV-Noord-Europa wilden een eigen merknaam die in alle talen van de bediende landen kon worden uitgesproken.

Nieuw materieel

Op zondag 2 juni 1996 werd voor alle treinen tussen Parijs, Brussel en Amsterdam overgeschakeld op Franse TGV’s, terwijl het hogesnelheidsnet verre van compleet was, ook in België. De Thalys reed slechts vier keer per dag naar Amsterdam en Keulen, maar veel vaker tussen Brussel en Parijs. Al deze treinen werden geëxploiteerd met TGV-treinen van Alstom, vergelijkbaar met die van de SNCF op haar eigen netwerk, omdat er op dat moment geen andere keuze was. De ICE’s die Siemens voor Deutsche Bahn bouwde, waren alleen ontworpen voor Duitsland.

THALYS-2015-0327_GRAND_NC-scaled

Volledig hogesnelheidsnetwerk

De eerste TGV-lijn in België werd in december 1997 in gebruik genomen, richting Frankrijk. In de loop der jaren werd het netwerk uitgebreid in overeenstemming met de overeenkomst van 1987, wat resulteerde in vier nieuwe lijnen, waarvan de laatste in december 2009 in de richting van Breda werd geopend, tegelijk met het Nederlandse HSL-Zuid-project.

Er was dus een volledige hogesnelheidslijn tussen Parijs en Amsterdam, behalve het 45 kilometer lange stuk tussen Brussel-Noord en Antwerpen, waar Thalys op een bestaande lijn rijdt. De volledige reis tussen de twee hoofdsteden duurt 3 uur en 20 minuten in plaats van 5 uur en 18 minuten met de toenmalige Trans Europ Express. Op de route naar Duitsland duurt de volledige reis van Parijs naar Keulen 3 uur en 23 minuten in plaats van 5 uur en 10 minuten met de exprestrein via Namen.

De dienstregeling werd geleidelijk uitgebreid tot de huidige situatie. In 2019 waren er veertien Thalys-treinstellen tussen Brussel en Amsterdam en vijf tussen Brussel en Keulen, waarvan de meeste doorrijden tot Essen of Dortmund. Alle ritten worden uitgevoerd met 26 TGV-treinen van de fabrikant Alstom. Tot op de dag van vandaag heeft Thalys geen plannen om haar rollend materieel te vernieuwen.

Thalys Reseau

Huidige kaart van het Thalys-netwerk

In april 2016 lanceerde Thalys een dienst genaamd “IZY”, met slechts één retour per dag tussen Brussel en Parijs, om aandelen te verwerven in de groeiende markt voor bussen en carpooling. Deze TGV verlaat het hogesnelheidsnet nabij Arras, Frankrijk, en rijdt op het klassieke Franse netwerk tot Parijs.

De coronacrisis overleven

In 2019, het laatste ‘normale’ referentiejaar, telde Thalys ruim 7,5 miljoen passagiers. Daarnaast kwamen plannen voor een fusie met Eurostar, dat van en naar Londen opereert, aan het licht. Dit project heeft voorlopig vertraging opgelopen. Thalys, dat als gevolg van de pandemie te maken kreeg met een ernstige daling van het verkeer, heeft een lening van in totaal 120 miljoen euro gekregen van vijf banken om zijn voortbestaan ​​te verzekeren. “De transactie stelt de toekomst van Thalys veilig”, zei het bedrijf over de financieringsovereenkomst.

Het 25-jarig jubileum van Thalys vindt dus plaats onder een moeilijke omstandigheden, maar ook in een periode van geleidelijke hervatting van de treinactiviteiten en met het komende zomerseizoen in zicht.

Auteur: Frederic de Kemmeter

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Frédéric de Kemmeter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.