virm2-3buitenzijde

NS neemt vernieuwde VIRM 2/3 dubbeldekker in gebruik

Bij NS Treinmodernisering in Haarlem werd woensdag de eerste gemoderniseerde dubbeldekker van het type VIRM 2/3 gepresenteerd. De trein is voorzien van een nieuwe kleurstelling en heeft onder meer duurzame verlichting, een nieuw klimaatsysteem en USB-poorten in zowel de eerste als tweede klasse. De trein gaat deze week de dienstregeling in.

De dubbeldekkers uit de VIRM 2 en 3 serie werden tussen 2003 en 2005 in gebruik genomen en de eerste zijn dus inmiddels achttien jaar oud. In de komende twee jaar worden er 45 dubbeldekkertreinen (242 rijtuigen) volledig gemoderniseerd.  Hierbij wordt volgens NS 99 procent van de trein hergebruikt of gerecycled. De investering in deze serie treinen bedraagt 400 miljoen euro en maakt deel uit van de 3,7 miljard euro die NS investeert in nieuwe en gemoderniseerde treinen.

Dubbele levensduur

“We zijn er trots op dat we onze dubbeldekkers een dubbele levensduur kunnen geven in eigen huis en dat dit op een nagenoeg volledig circulaire manier tot stand komt”, zegt Marjan Rintel, president-directeur van NS. “Hiervoor ontvingen we onlangs uit handen van staatssecretaris Stientje van Veldhoven de circular award. Een enorme opsteker voor onze collega’s die dit met veel energie voor elkaar hebben gekregen.”

De vernieuwde dubbeldekkers zijn de eerste treinen in de nieuwe huisstijl van NS. Deze bestaat onder meer uit een donkerblauwe golf op een gele achtergrond. Het in de jaren zestig door Studio Dunbar ontworpen NS-logo heeft een prominentere plek gekregen. Hetzelfde bureau ontwierp ook de nieuwe huisstijl. Alle nieuwe en gemoderniseerde treinen die in de komende jaren op het spoor verschijnen, krijgen deze nieuwe huisstijl.

Kabelstraat

Naast een nieuw klimaatsysteem, duurzame verlichting en USB-poorten wordt de trein voorzien van camera’s in de trein en een frontcamera. De kabelbundels voor een deel van de treinen wordt in de onlangs geopende ‘Kabelstraat’ gemaakt. Collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt stellen hier de bundels samen die wel 20 km per rijtuig kunnen bevatten.

Hans Seegers, directeur NS Treinmodernisering: “Net als bij de ombouw van de 81 treinen (415 rijtuigen) uit de eerste serie VIRM, waarvan de laatste eind 2020 weer terug op het spoor kwam, wordt gewerkt volgens de lean principes uit de auto-industrie. Hierbij worden de rijtuigen stuk voor stuk volledig gedemonteerd en daarna in 22 productiestations weer helemaal opgebouwd. Tot eind 2023 rolt hier iedere drie weken een volledig gemoderniseerde dubbeldekker de werkplaats uit.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS neemt vernieuwde VIRM 2/3 dubbeldekker in gebruik | SpoorPro.nl
virm2-3buitenzijde

NS neemt vernieuwde VIRM 2/3 dubbeldekker in gebruik

Bij NS Treinmodernisering in Haarlem werd woensdag de eerste gemoderniseerde dubbeldekker van het type VIRM 2/3 gepresenteerd. De trein is voorzien van een nieuwe kleurstelling en heeft onder meer duurzame verlichting, een nieuw klimaatsysteem en USB-poorten in zowel de eerste als tweede klasse. De trein gaat deze week de dienstregeling in.

De dubbeldekkers uit de VIRM 2 en 3 serie werden tussen 2003 en 2005 in gebruik genomen en de eerste zijn dus inmiddels achttien jaar oud. In de komende twee jaar worden er 45 dubbeldekkertreinen (242 rijtuigen) volledig gemoderniseerd.  Hierbij wordt volgens NS 99 procent van de trein hergebruikt of gerecycled. De investering in deze serie treinen bedraagt 400 miljoen euro en maakt deel uit van de 3,7 miljard euro die NS investeert in nieuwe en gemoderniseerde treinen.

Dubbele levensduur

“We zijn er trots op dat we onze dubbeldekkers een dubbele levensduur kunnen geven in eigen huis en dat dit op een nagenoeg volledig circulaire manier tot stand komt”, zegt Marjan Rintel, president-directeur van NS. “Hiervoor ontvingen we onlangs uit handen van staatssecretaris Stientje van Veldhoven de circular award. Een enorme opsteker voor onze collega’s die dit met veel energie voor elkaar hebben gekregen.”

De vernieuwde dubbeldekkers zijn de eerste treinen in de nieuwe huisstijl van NS. Deze bestaat onder meer uit een donkerblauwe golf op een gele achtergrond. Het in de jaren zestig door Studio Dunbar ontworpen NS-logo heeft een prominentere plek gekregen. Hetzelfde bureau ontwierp ook de nieuwe huisstijl. Alle nieuwe en gemoderniseerde treinen die in de komende jaren op het spoor verschijnen, krijgen deze nieuwe huisstijl.

Kabelstraat

Naast een nieuw klimaatsysteem, duurzame verlichting en USB-poorten wordt de trein voorzien van camera’s in de trein en een frontcamera. De kabelbundels voor een deel van de treinen wordt in de onlangs geopende ‘Kabelstraat’ gemaakt. Collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt stellen hier de bundels samen die wel 20 km per rijtuig kunnen bevatten.

Hans Seegers, directeur NS Treinmodernisering: “Net als bij de ombouw van de 81 treinen (415 rijtuigen) uit de eerste serie VIRM, waarvan de laatste eind 2020 weer terug op het spoor kwam, wordt gewerkt volgens de lean principes uit de auto-industrie. Hierbij worden de rijtuigen stuk voor stuk volledig gedemonteerd en daarna in 22 productiestations weer helemaal opgebouwd. Tot eind 2023 rolt hier iedere drie weken een volledig gemoderniseerde dubbeldekker de werkplaats uit.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.