Een Talgo Avril-hogesnelheidstrein in La Sagra

Talgo-hogesnelheidstrein haalt record van 363 kilometer per uur

Een hogesnelheidstrein van de Spaanse treinfabrikant Talgo heeft maandag zijn snelheidsrecord verbroken. De Talgo Avril-hogesnelheidstrein reed met een snelheid van 363 kilometer per uur tussen de Spaanse steden Venta de Baños en Burgos als onderdeel van diverse homologatietests.

Talgo levert in totaal dertig hogesnelheidstreinen van dit type aan spoorvervoerder Renfe, en zullen zowel in Spanjeals in Frankrijk gaan rijden. De hogesnelheidstreinen zullen in Spanje slechts met een snelheid van 300 kilometer per uur gaan rijden, meldt de Spaanse krant La Voz de Galicia.

Topsnelheid

De topsnelheid werd bereikt tussen de stad Venta de Baños in Palencia en Burgos die onderdeel uitmaken van de nieuwe spoorlijn tussen Madrid en Burgos. Op dit moment wordt de infrastructuur van de hogesnelheidslijn nog getest en is de verbinding nog afgesloten voor het passagiersvervoer. Aan boord van de trein zat een vanwege corona gereduceerd team bestaande uit machinisten en testdeskundigen.

De snelheidstest is slechts een van de proeven die nodig zijn om de Talgo Avril-treinen op Europese conventionele en hogesnelheidslijnen in gebruik te kunnen nemen. Onderdeel van de proeven is het valideren van het geautomatiseerd wisselen naar een andere spoorwijdte met hogesnelheidstreinen.

Nieuwe technologie voor spoorwijdte

De Talgo Avril-treinen beschikken over deze nieuwe technologie, waarbij de treinen zich automatisch aanpassen aan de twee bestaande spoorwijdtes in Spanje. Daardoor kunnen hogesnelheidsdiensten worden uitgebreid met diensten op het conventionele spoor. De treinfabrikant rust vijftien van de dertig bestelde treinen uit met dit systeem. Dit is van belang voor bestemmingen in de noordelijke gebieden van Spanje, zoals Asturië of Baskenland, maar vooral in Galicië. Andere zaken die worden beproefd zijn het uitrollen, de tractie en de werking van het energie- en beveiligingssysteem.

Naast dit testprogramma worden ook proeven met de hogesnelheidstrein op het Franse spoor uitgevoerd. Hierbij ligt de focus op de technische validatie van het Franse, nationale beveiligingssysteem.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.