Eerste nachttrein vanuit Oostenrijk in Amsterdam gearriveerd

Op dinsdagochtend is op Amsterdam Centraal de nachttrein vanuit de Oostenrijkse hoofdstad Wenen gearriveerd, waarmee Nederland voor het eerst sinds 2016 weer aangesloten is op het Europese netwerk van nachttreinen.

In Amsterdam werden de Oostenrijkse minister van klimaat en mobiliteit Leonore Gewessler ÖBB-ceo Andreas Matthä, gasten aan boord van de Nightjet, opgewacht door NS-directeur Marjan Rintel en demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven. Wenen is na Berlijn, Brussel, Londen en Parijs de vijfde Europese hoofdstad waar je met de NS rechtstreeks naartoe kan. Reizigers met de Nightjet kunnen ook voor Innsbruck als bestemming kiezen. De NS stelt dat de nachttrein een duurzaam alternatief voor het vliegtuig is. “Een enkele treinreis van Wenen naar Amsterdam bespaart bijna 100.000 kilogram CO2-uitstoot in vergelijking met een vliegreis”, zo meldde de vervoerder onlangs.

Rechtszaak

De start van de nieuwe nachttrein dreigde nog even verstoord te worden door een zaak die werd aangespannen door private spoorvervoerders bij het College van Beroep voor Bedrijfsleven (CBb). Volgens belangenorganisaties ALLRAIL en Federatie Mobiliteit Nederland (FMN) en vervoerder Flixbus is het besluit van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de ÖBB NightJet toe te voegen aan de bestaande hoofdrailnetconcessie in strijd met het Europees recht. De voorzieningenrechter wees de vordering tot schorsing van de concessie Amsterdam-Wenen (de Nightjet) afgelopen week af in afwachting van het vonnis.

De eerste nachttreinverbinding stond gepland voor 13 december 2020. De verbinding kon toen niet gestart worden vanwege de coronamaatregelen. Inmiddels is ÖBB begonnen met het heropenen van zijn netwerk, waaronder de Nightjet naar Amsterdam. De nachttrein wordt deze week omgeleid via Den Bosch, om vervolgens na vrijdag de reguliere route via Arnhem en Utrecht te rijden.

Overigens is de kleurcode voor Duitsland en Oostenrijk nog steeds oranje. Dat betekent dat alleen noodzakelijke reizen zijn toegestaan. “Door op 25 mei te starten met de nieuwe verbinding willen we voorbereid zijn op het moment dat we alle reizigers weer kunnen verwelkomen”, zo liet de NS eerder al weten.

Volop belangstelling

Nachttreinen staan sinds enige tijd volop in de belangstelling. Over grofweg een jaar wil de Nederlandse particuliere spoorvervoerder European Sleeper zijn eerste nachttrein van Praag naar Brussel laten rijden. Het uiteindelijke doel van European Sleeper is om vanuit Nederland en België ook nachttreinen naar andere steden te laten rijden.

Twee Belgische ondernemers willen vanaf april 2022 de nachttrein-verbinding Moonlight Express tussen Brussel, Luik en Berlijn starten. Initiatiefnemers Louis Lammertyn en Louis De Jaeger hebben daarnaast plannen om België te verbinden met het zuiden van Frankrijk en de Spaanse stad Barcelona.

Lees meer: 

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.