Nightjet, foto: NS

NS en ÖBB starten nachttrein Amsterdam-Wenen op 25 mei

NS en de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB starten op 25 mei met de dagelijkse directe nachttreinverbinding Amsterdam – Wenen/Innsbruck. De Nightjet, zoals de nachttrein heet, rijdt elke dag aan het begin van de avond van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. In omgekeerde richting arriveert elke ochtend een nachttrein in Nederland.

Het was de bedoeling om deze verbinding op 13 december vorig jaar zou starten. Vanwege de coronamaatregelen in de diverse landen was dit niet mogelijk. Eind mei start ÖBB diverse nachttreindiensten naar diverse bestemmingen in Europa weer op. De Nightjet Wenen – Amsterdam maakt hier onderdeel van uit.

Aankomst eerste Nightjet

Met de komst van de Nightjet is Nederland sinds 2016 weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen. De eerste Nightjet komt op dinsdag 25 mei om 10.43 uur aan op Amsterdam Centraal. Aan boord zijn op dat moment de Oostenrijkse minister van Klimaat en mobiliteit Leonore Gewessler en algemeen directeur Andreas Matthä van ÖBB. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven en NS-topvrouw Marjan Rintel verwelkomen de Nightjet in Amsterdam.

“Na Berlijn, Brussel, Londen en Parijs voegen we met deze nachttrein naar Wenen en Innsbruck, wederom een rechtstreekse verbinding naar een Europese hoofdstad toe aan onze dienstregeling. Bovendien is de nachttrein een klimaatvriendelijke manier om internationaal op reis te gaan”, vertelt algemeen directeur Marjan Rintel van NS.

ÖBB-topman Andreas Matthä: “Met de komst van de Nightjet markeren we de volgende mijlpaal voor een duurzaam Europees netwerk van nachttreinen. Reizigers kunnen met de Nightjet veilig, ontspannen en klimaatvriendelijk reizen. Een enkele treinreis van Wenen naar Amsterdam bespaart bijna 100.000 kilogram CO2-uitstoot in vergelijking met een vliegreis.”

Reisadvies

De Nederlandse overheid heeft het generieke reisverbod aangepast met specifieke adviezen aan de hand van kleurcodes per land. Dit geeft reizigers weer meer mogelijkheden om te reizen. Op dit moment geldt voor Duitsland en Oostenrijk een ‘oranje’ kleurcode. Dat betekent dat wordt geadviseerd om alleen te reizen indien strikt noodzakelijk en vooraf de website van de Nederlandse overheid te raadplegen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS en ÖBB starten nachttrein Amsterdam-Wenen op 25 mei | SpoorPro.nl
Nightjet, foto: NS

NS en ÖBB starten nachttrein Amsterdam-Wenen op 25 mei

NS en de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB starten op 25 mei met de dagelijkse directe nachttreinverbinding Amsterdam – Wenen/Innsbruck. De Nightjet, zoals de nachttrein heet, rijdt elke dag aan het begin van de avond van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. In omgekeerde richting arriveert elke ochtend een nachttrein in Nederland.

Het was de bedoeling om deze verbinding op 13 december vorig jaar zou starten. Vanwege de coronamaatregelen in de diverse landen was dit niet mogelijk. Eind mei start ÖBB diverse nachttreindiensten naar diverse bestemmingen in Europa weer op. De Nightjet Wenen – Amsterdam maakt hier onderdeel van uit.

Aankomst eerste Nightjet

Met de komst van de Nightjet is Nederland sinds 2016 weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen. De eerste Nightjet komt op dinsdag 25 mei om 10.43 uur aan op Amsterdam Centraal. Aan boord zijn op dat moment de Oostenrijkse minister van Klimaat en mobiliteit Leonore Gewessler en algemeen directeur Andreas Matthä van ÖBB. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven en NS-topvrouw Marjan Rintel verwelkomen de Nightjet in Amsterdam.

“Na Berlijn, Brussel, Londen en Parijs voegen we met deze nachttrein naar Wenen en Innsbruck, wederom een rechtstreekse verbinding naar een Europese hoofdstad toe aan onze dienstregeling. Bovendien is de nachttrein een klimaatvriendelijke manier om internationaal op reis te gaan”, vertelt algemeen directeur Marjan Rintel van NS.

ÖBB-topman Andreas Matthä: “Met de komst van de Nightjet markeren we de volgende mijlpaal voor een duurzaam Europees netwerk van nachttreinen. Reizigers kunnen met de Nightjet veilig, ontspannen en klimaatvriendelijk reizen. Een enkele treinreis van Wenen naar Amsterdam bespaart bijna 100.000 kilogram CO2-uitstoot in vergelijking met een vliegreis.”

Reisadvies

De Nederlandse overheid heeft het generieke reisverbod aangepast met specifieke adviezen aan de hand van kleurcodes per land. Dit geeft reizigers weer meer mogelijkheden om te reizen. Op dit moment geldt voor Duitsland en Oostenrijk een ‘oranje’ kleurcode. Dat betekent dat wordt geadviseerd om alleen te reizen indien strikt noodzakelijk en vooraf de website van de Nederlandse overheid te raadplegen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.