Kabelstraat, NS Treinmodernisering

NS opent ‘Kabelstraat’ voor medewerkers met afstand tot arbeidsmarkt

Bij NS Treinmodernisering in Haarlem is donderdag de nieuwe productieafdeling de ‘Kabelstraat’ geopend. Hier maken medewerkers met een arbeidsbeperking en afstand tot de arbeidsmarkt kabelbundels voor onder andere de 45 VIRM2/3-dubbeldekkers die momenteel in Haarlem worden gemoderniseerd.

Deze trein bevat per rijtuig circa 20 kilometer kabels die voorheen extern werden besteld. Het werkgelegenheidsproject is een initiatief van NS samen met de gemeente Haarlem en Pasmatch. Wethouder Floor Roduner van Sociale Zaken en Hans Seegers, directeur NS Treinmodernisering gaven het startsein.

Training

NS meldt dat aan de oprichting van de afdeling een zorgvuldige voorbereiding vooraf ging. De NS-medewerkers die de nieuwe collega’s begeleiden zijn getraind in het werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, omdat de werkdruk en belastbaarheid bij hen moet passen.

De spoorvervoerder werkt hierbij samen met Pasmatch en het Werkgeverservicepunt van de gemeente voor de selectie van kandidaten en de coaching. NS vangt straks pieken in het werk op door extra inhuur van tijdelijke krachten via Paswerk. De afgelopen weken is er proefgedraaid om te zien of het proces goed loopt. Ondertussen zijn de werkinstructies en certificering voorbereid.

Kabelstraat, NS Treinmodernisering

Nieuwe collega’s

“We zijn blij met onze nieuwe ‘Kabelstraat’ en nieuwe collega’s. Eerder werd dit werk uitbesteed, nu gaan we het zelf doen met een club heel gemotiveerde, nieuwe collega’s geselecteerd uit het Doelgroepregister van de gemeente Haarlem en begeleid door Pasmatch”, aldus Hans Seegers, directeur NS Treinmodernisering.

“We hebben straks korte lijnen met andere afdelingen, waardoor we flexibeler zijn in het werk aan de productielijn. Daarnaast creëren we nieuwe functies voor medewerkers die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Als bedrijf met een grote maatschappelijke rol vinden we dit heel belangrijk.”

Pasmatch-directeur Jeroen Coops: “Het project is een prachtig voorbeeld van regionale en lokale samenwerking met inclusief werkgeven. NS Treinmodernisering Haarlem is een van de oudste en grootste werkgevers in de regio Haarlem. Een nieuwe werkafdeling volledig bezetten met medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt is uniek. Complimenten voor NS, een echte ambassadeur.”

Modernisering nieuwe serie dubbeldekkers

De komende jaren worden 45 VIRM2/3-dubbeldekkers gemoderniseerd om reizigers meer comfort en capaciteit te bieden. Zo komen er bijvoorbeeld loveseats op de balkons en ‘stits’. Stits is meubilair waar reizigers staand tegenaan kunnen leunen. Ook krijgen de treinen duurzame verlichting, een nieuw klimaatsysteem en usb-poorten om mobiele apparaten op te laden. Na de grondige make-over kan deze dubbeldekker die al achttien jaar in de dienstregeling rijdt volgens NS nog zeker achttien jaar mee.

De verwachting is dat de eerste gemoderniseerde dubbeldekker VIRM2/3 in mei 2021 weer in de dienstregeling gaat rijden. In 2023 zijn alle dubbeldekkers VIRM2/3 gemoderniseerd. Een groot deel van de onderdelen worden hergebruikt.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.