hybride locomotief Toshiba

Nieuwe aanbesteding van DB Cargo voor dieselhybride rangeerlocomotieven

DB Cargo heeft een aanbesteding voor 250 dieselhybride locomotieven uitgeschreven, zo meldden verschillende media eerder deze week. Het gaat om rangeerlocomotieven die de vloot van puur diesel-aangedreven exemplaren moet vervangen.

DB Cargo zal in eerste instantie vijftig van in totaal 250 rangeerlocomotieven afnemen. Het contract met de winnende onderneming zal op 1 oktober ingaan, waarna de de eerste locomotieven op z’n vroegst in 2023 in gebruik genomen zullen worden. De verwachte contractduur loopt tot oktober 2027.

Kandidaten

De shortlist van kandidaten wordt naar verluidt volgende maand bekendgemaakt. DB Cargo zal de inschrijven volgens berichten vooral toetsen op prijs en minder op de achterliggende techniek of verwachte afleverdatum.

Begin 2020 bestelde DB Cargo vijftig hybride rangeerlocs bij het Japanse Toshiba. Naast Toshiba produceren ook bedrijven als Alstom en het Turkse Aselsan hybride rangeerlocs. Later dat jaar maakte DB Cargo tevens een overeenkomst bekend met Siemens Mobility voor nog eens 400 locomotieven. Hier ging toen het om zogeheten Vectron Dual Mode-exemplaren.

Dergelijke locomotieven werken in elektrische modus op geëlektrificeerde spoorlijnen om brandstof te besparen en emissie- en onderhoudskosten te verminderen. Daarnaast kunnen ze overschakelen naar diesel op secties zonder bovenleiding.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.