Ongeluk op spoorovergang Hooghalen, bron: ProRail

Arriva: maatregelen op NABO’s niet direct uit te voeren

Arriva is teleurgesteld niet betrokken te zijn bij het onderzoek naar het dodelijke spoorongeluk in Hooghalen en de maatregelen die ProRail en NS naar aanleiding daarvan hebben ingesteld op Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s). Een van de maatregelen die is ingesteld is een Tijdelijke Snelheidsbeperking (TSB) rondom de NABO’s, maar volgens Arriva maakt die een NABO niet per definitie veiliger.

“Het gedrag van weggebruikers bepaalt grotendeels het ontstaan van incidenten, ook na het instellen van een TSB. Dus hierin ligt niet de oplossing. Daarnaast wordt op deze wijze de verantwoordelijkheid ten aanzien van de veiligheid afgeschoven op menselijk handelen terwijl het juist de bedoeling is om het systeem veilig te maken”, aldus de spoorvervoerder.

Onderzoek

NS en ProRail maakten eerder deze week bekend naar aanleiding van een door hen ingesteld onderzoek naar het ongeluk in Hooghalen per direct maatregelen te nemen om de risico’s van NABO’s in te dammen. Het rapport stelt dat er op bepaalde NABO’s voor lange en/of zware voertuigen te weinig tijd is om over te steken. ProRail heeft 137 onbeveiligde spoorwegovergangen geïdentificeerd waar deze situatie zich kan voordoen. Van dat aantal komt de NS komt er 109 tegen. 28 NABO’s liggen op trajecten waar de regionale vervoerders rijden, waar ook per direct maatregelen worden genomen.

“Wij wisten dat er een onderzoek zou worden ingesteld naar Niet Actief Beveiligde Overwegen. We hebben ook gevraagd om hierbij betrokken te worden, maar dit is niet gebeurd”, aldus woordvoerder Tamara Vannuys van Arriva. “Dat is op zijn minst vreemd te noemen.” ProRail geeft aan dat Arriva eerder wel betrokken is geweest bij een onderzoek naar NABO’s, maar omdat er een NS-trein betrokken was bij het ongeluk in Hooghalen is dit specifieke onderzoek alleen met NS uitgevoerd.

Volgens Arriva zijn de regionale vervoerders niet in de gelegenheid gesteld om mee te denken en een impactanalyse te maken. “Waardoor ook gevolgen voor rood sein-naderingen en de dienstregeling door het invoeren van TSB’s niet zijn te overzien op dit moment.”

Maatregelen

“ProRail en NS hebben nu een analyse gemaakt en vastgesteld welke NABO’s een hoog risico vormen en waar maatregelen genomen moeten worden. Zij stellen onder meer dat het een hoog risico is als een vrachtauto een overweg passeert. Maar wij zien ook mountainbikers als een verhoogd risico”, aldus Vannuys. “Wij weten niet op basis van welke gegevens deze conclusies zijn getrokken en willen daar eerst beter inzicht in krijgen.

Het langzamer rijden heeft daarnaast een impact op de dienstregeling. “Bij een aantal NABO’s doen we dat al. Maar rond Winterswijk liggen bijvoorbeeld heel veel NABO’s. Als we daar langzamer gaan rijden, dan heeft dat een enorme impact op de dienstregeling. We moeten eerst in kaart brengen wat de gevolgen zijn van een eventuele snelheidsbeperking.”

Onderzoek

Machinisten van Arriva hebben net als spoorvervoerder NS ook regelmatig met gevaarlijke situaties op overwegen te maken. In 2016 kwam in Dalfsen een treinmachinist van Arriva om het leven bij een botsing met een overstekende hoogwerker op een AHOB (automatische halve overwegbomen).

Vakbond VVMC en FNV Spoor roepen Arriva op om de maatregelen die door NS en ProRail zijn genomen te “volgen en uitvoeren”. “In het kader van de veiligheid voor het treinpersoneel en de reizigers gaat de VVMC ervan uit dat ook Arriva per direct een snelheidsbeperking gaat invoeren”, aldus VVMC. Vakbondsbestuurder Henri Janssen van FNV Spoor schrijft op Twitter dat Arriva “van de ratten besnuffeld” is. “Het gaat hier om levens en risico’s met immense impact op machinist. Maatregelen zijn broodnodig ongeacht de ego’s.”

Snoeiharde conclusies

FNV noemt de conclusies van het rapport “snoeihard” en vindt dat NS en ProRail onterecht veilig dachten te leunen op de ‘soepelere EU-normen’ die de oude Nederlandse normen van onder andere zichtlijn en botsbestendigheid hebben vervangen. “Nergens is bepaald dat vervoerders die ‘Nederlandse normen’ moesten vervangen voor de soepelere EU-normen. Dat zijn keuzes van onder andere NS zelf geweest”, aldus de vakbond.

Een van deze EU-normen is de botsbestendigheidsnorm (EN 15227). Bij het ongeval in Hooghalen werd het pas kort voor de botsing duidelijk dat er een ongeval dreigde, waardoor vluchten voor de machinist niet haalbaar had en de machinist weinig handelingsopties op. Op circa 120 meter voor de overweg heeft de machinist getyfoneerd en daarna een snel remming ingezet. De beschikbare remafstand was echter veel korter dan wat een SNG nodig heeft bij een snelheid van 138 kilometer per uur om een botsing te voorkomen. Ook was de beschikbare tijd voor een vluchtmanoeuvre korter dan wat daarvoor nodig is.

Botsvoorzieningen

Simulatie en veldonderzoek hebben uitgewezen dat de botsvoorzieningen van de SNG bij de botsing in Hooghalen gefunctioneerd heeft zoals ontworpen en genormeerd. Maar uit de impact van het ongeluk blijkt dat een trein die voldoet aan de botsbestendigheidsnorm (EN 15227) geen garantie dat de veiligheid van de machinist gewaarborgd is bij elk type botsing.

Bij de botsing in Hooghalen botste de trein met hoge snelheid op een zware oplegger, waarbij de laadbak is losgekomen van het onderstel. Geen enkele NS-trein die voldoet aan deze botsbestendigheidsnorm is bestand tegen een botsing met een dumperonderstel-combinatie zoals in Hooghalen wordt in het onderzoek geconcludeerd. “Door de aanname dat een trein die aan de norm voldoet een veilige trein is, is NS zich niet bewust geweest van de beperkingen die het materieel heeft in de context van de Nederlandse omgeving”, stellen de onderzoekers vast.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Arriva: maatregelen op NABO’s niet direct uit te voeren”

A C F Sierts|13.03.21|21:47

Ik citeer: “Er volgt nu een traject waar de regionale vervoerders ook betrokken worden in de gesprekken over de aanpak van de NABO’s”

Daarmee is toch werkelijk alles gezegd? De praatjesmakers gaan weer verder praten, met nog meer praatjesmakers die praten als hun hoogste levensvervulling zien.

” Geen daaa-den maar woorden, leve ’t MOORD-beleid “

New York|15.03.21|13:40

Is technische dwang geen oplossing.

Henk Bartels|15.03.21|14:39

Als er een TSB actief wordt, is iedereen verplicht zich eraan te houden. Dat staat in de spoorwegwet.

Als de infrabeheerder besluit om een TSB in te voeren, moeten alle vervoerders zich daaraan houden.
Doet een machinist dat niet, overtreed hij de regels voor het spoorwegverkeer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.