De Intercity Nieuwe Generatie in de onderhoudswerkplaats in Watergraafsmeer

Corona vertraagt levering ICNG en daarmee snelle verbinding Noord-Nederland

De snelle verbinding vanuit Breda en Rotterdam over de HSL en via Amsterdam Zuid naar Noord- en Oost-Nederland gaat niet in 2023, maar op zijn vroegst in 2024 van start. Dat meldt vervoerder NS. De belangrijkste reden is dat de levering van een deel van de benodigde ICNG-treinen (Intercity Nieuwe Generatie) langer duurt dan gepland. Dit komt door de wereldwijde impact van corona.

Volgens fabrikant Alstom hebben de gevolgen van de corona negatieve gevolgen voor de doorlooptijd van het ontwikkelen, bouwen, testen en toelaten van de ICNG-treinen. Reisrestricties, quarantaine en vertraging bij toelevering van onderdelen uit verschillende delen van de wereld, vertragen de productie. Daarnaast zijn testritten in Duitsland tijdelijk stilgevallen na een ongeval van twee ICNG-testtreinen tijdens het sleeptransport naar het testcircuit in Duitsland. Eerder werd al bekend dat de snelheidsverhoging op de HSL-Zuid tot 200 kilometer per uur pas na november 2022 kan worden doorgevoerd, een jaar later dan gepland. Ook hier als gevolg van verstoringen bij de levering en het testen van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) door de coronacrisis.

Testritten

De eerste ICNG-treinen zijn inmiddels in Nederland en rijden nu testritten door het land. Als de testritten positief zijn, verwacht NS dat eind dit jaar de eerste reizigers kunnen instappen. Het aantal treinen is echter niet genoeg om de volledige dienstregeling in 2023 te kunnen aanpassen. NS verwacht dat dit op zijn vroegst in 2024 het geval zal zijn. De nieuwe treinen vervangen voor die tijd al wel de treinen die nu op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam, Amsterdam en tussen Den Haag en Eindhoven rijden.

Jantina Woudstra, als directeur netwerkontwikkeling verantwoordelijk voor de dienstregeling bij NS: “We nemen dit besluit met tegenzin, maar ook vanuit de overtuiging dat we de introductie van deze belangrijke treinen niet onder tijdsdruk willen doen. Dat corona nu het ICNG-programma vertraagt is erg vervelend, maar geen reden om concessies te doen aan de kwaliteitseisen. We passen de dienstregeling aan zodra we er klaar voor zijn.”

Kinderziektes

Roel Okhuijsen, directeur nieuw materieel bij NS, vult aan: “De ervaring leert dat er altijd kinderziektes zijn. Door uitvoerig te testen in het buitenland en op het Nederlandse spoor beperken we kinderziektes als de trein in de dienstregeling wordt opgenomen en dus overlast voor onze reizigers. NS heeft de afgelopen jaren veel nieuwe treinen van het type SNG en Flirt opgenomen in de dienstregeling. Alle nieuwe treinen doorlopen hetzelfde, uitvoerige toelatings- en testprogramma. Dit geldt ook voor ICNG.”

In 2022 gaan tussen Schiphol en Rotterdam, tussen Nijmegen en Schiphol en tussen Dordrecht en Rotterdam op doordeweekse dagen zes treinen per uur rijden. Vervolgens neemt NS de komende jaren gefaseerd de nieuwe, snelle ICNG in gebruik. Zodra het testprogramma succesvol is afgerond, worden de huidige treinen op de HSL (ICR met TRAXX-locomotief) stap voor stap vervangen door de ICNG.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

infographic ICNG

Naar 200 kilometer per uur

Eerst tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda en vervolgens op het traject tussen Den Haag en Eindhoven. Nadat dit is afgerond en de trein goed presteert, kan de snelheid op de HSL omhoog van 160 kilometer per uur naar 200 kilometer per uur. Zodra er voldoende treinen geleverd en succesvol getest zijn, kan de ICNG ook stap voor stap instromen op de andere lijnen: vanaf de HSL via Amsterdam Zuid over de Hanzelijn naar Groningen en Leeuwarden of via Amsterdam Zuid naar Amersfoort en Enschede.

De beoogde inzet van de nieuwe treinen vanaf de HSL naar Amsterdam Zuid en verder geeft ook ruimte op het spoor om tussen Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Centraal de Airport Sprinter te introduceren. Nu deze ruimte minimaal een jaar later beschikbaar komt, zal ook de Airport Sprinter minimaal een jaar later van start gaan.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.