DDZ dubbeldekker

NS zet DDZ-treinen uit voorzorg stil vanwege ongebruikelijke trillingen

NS rijdt voorlopig uit voorzorg niet meer met treinstellen van het type DDZ. De dubbeldekstreinen blijven stilstaan na meldingen van machinisten over ongebruikelijke trillingen bij hogere snelheden. Een eerste onderzoek van de spoorvervoerder geeft onvoldoende duidelijkheid over de oorzaak hiervan.

Daarom heeft NS in afwachting van verder onderzoek besloten de DDZ-treinen per direct uit de dienstregeling te halen. “Een trein kan altijd trillen, maar een machinist weet te onderscheiden wat afwijkend rijgedrag is. Daar hebben we meldingen over gekregen en die zijn onderzocht. Het onderzoek bevestigt dat de trein begint te trillen bij hoge snelheden, maar geeft onvoldoende inzicht naar de oorzaak”, aldus woordvoerder Erik Kroeze.

Voldoende materieel

NS heeft in totaal circa 750 treinstellen in gebruik, waarvan er 49 van het type DDZ zijn. De treinstellen zijn vandaag niet in de dienstregeling gekomen en bij de start van de dag vervangen door andere treintypen. NS verwacht voldoende materieel beschikbaar te hebben om uitval te voorkomen.

De spoorvervoerder kan nog niet aangeven hoe lang het onderzoek naar verwachting gaat duren. “We nemen daarvoor alle tijd die nodig is.” De DDZ-dubbeldekstreinen rijden sinds 1993 op het spoor en zijn enkele jaren geleden allemaal gemoderniseerd.

Begin januari ontspoorde er een DDZ-treinstel bij Den Haag. Uit onderzoek bleek dat het voor dit materieel opgestelde onderhoudsregime niet goed was afgestemd op de intensieve inzet ervan. In de praktijk reed deze trein met versleten remblokken, waardoor de wielen zodanig beschadigd waren dat de trein kon ontsporen.

Lees ook: Onderhoudsregime ontspoorde NS-trein niet ingesteld op intensief gebruik

Onderwerpen: ,

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS zet DDZ-treinen uit voorzorg stil vanwege ongebruikelijke trillingen | SpoorPro.nl
DDZ dubbeldekker

NS zet DDZ-treinen uit voorzorg stil vanwege ongebruikelijke trillingen

NS rijdt voorlopig uit voorzorg niet meer met treinstellen van het type DDZ. De dubbeldekstreinen blijven stilstaan na meldingen van machinisten over ongebruikelijke trillingen bij hogere snelheden. Een eerste onderzoek van de spoorvervoerder geeft onvoldoende duidelijkheid over de oorzaak hiervan.

Daarom heeft NS in afwachting van verder onderzoek besloten de DDZ-treinen per direct uit de dienstregeling te halen. “Een trein kan altijd trillen, maar een machinist weet te onderscheiden wat afwijkend rijgedrag is. Daar hebben we meldingen over gekregen en die zijn onderzocht. Het onderzoek bevestigt dat de trein begint te trillen bij hoge snelheden, maar geeft onvoldoende inzicht naar de oorzaak”, aldus woordvoerder Erik Kroeze.

Voldoende materieel

NS heeft in totaal circa 750 treinstellen in gebruik, waarvan er 49 van het type DDZ zijn. De treinstellen zijn vandaag niet in de dienstregeling gekomen en bij de start van de dag vervangen door andere treintypen. NS verwacht voldoende materieel beschikbaar te hebben om uitval te voorkomen.

De spoorvervoerder kan nog niet aangeven hoe lang het onderzoek naar verwachting gaat duren. “We nemen daarvoor alle tijd die nodig is.” De DDZ-dubbeldekstreinen rijden sinds 1993 op het spoor en zijn enkele jaren geleden allemaal gemoderniseerd.

Begin januari ontspoorde er een DDZ-treinstel bij Den Haag. Uit onderzoek bleek dat het voor dit materieel opgestelde onderhoudsregime niet goed was afgestemd op de intensieve inzet ervan. In de praktijk reed deze trein met versleten remblokken, waardoor de wielen zodanig beschadigd waren dat de trein kon ontsporen.

Lees ook: Onderhoudsregime ontspoorde NS-trein niet ingesteld op intensief gebruik

Onderwerpen: ,

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.