Bovenleiding Erasmusbrug. Foto: ANP

Strengere inspectie kabelsystemen na incident bovenleiding Erasmusbrug

De staalkabel die twee maanden geleden brak, waardoor de constructie van de trambovenleiding over de Erasmusbrug naar beneden viel, was al langere tijd beschadigd. De slijtage was niet waargenomen bij steekproefsgewijze inspecties. De gemeente Rotterdam neemt daarom per direct maatregelen, die verder strekken dan enkel de Erasmusbrug.

De metalen constructie van 22 meter viel half september bij het sluiten van de brug op de trambaan. Daarbij vielen geen gewonden. Wel was de Erasmusbrug voor langere tijd gestremd. Al snel werd duidelijk dat de hijskabel van het tramportaal was afgebroken, maar dat gebeurde zonder duidelijke aanleiding. Het Ingenieursbureau Rotterdam en kabelspecialist Mennens voerden afgelopen weken onderzoek uit. Zij kwamen op hoofdlijnen tot dezelfde conclusies, schrijft wethouder Bert Wijbenga in een Commissiebrief.

Tramportaal

Op het beweegbare deel van de Erasmusbrug wordt de bovenleiding van de tram ondersteund met een beweegbaar tramportaal. Bij het openen en sluiten van de brug wordt de beweging van dit portaal geregeld door een stalen aandrijfkabel, die is verbonden met het contragewicht in de brug van de kelder.

Lees verder op Infrasite.nl

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.