Reiziger met mobiele telefoon tijdens de coronacrisis, foto: NS

NS vraagt reizigers zich aan te melden voor treinrit

Spoorvervoerder NS stelt de service waarbij reizigers hun reis vooraf kunnen aanmelden vanaf woensdag beschikbaar voor alle treinritten. De zogeheten Treinwijzer werd afgelopen maanden al getest op het traject Amsterdam-Zandvoort en wanneer reizigers een fiets meenemen. De aanmeldservice moet reizigers helpen om grote drukte te mijden. Reizigersorganisatie Rover benadrukt dat de service vrijwillig moet blijven.

“Door de gedeeltelijke lockdown vervoeren we natuurlijk minder reizigers dan gebruikelijk”, zegt Tjalling Smit van de Raad van Bestuur. “Toch weten we uit onderzoek dat er nu reizigers zijn die angst voor drukte een ander vervoersmiddel kiezen, terwijl reizen met de trein op een veilige en comfortabele manier kan”. Reizigers die hun treinrit aanmelden, krijgen meer inzicht in de verwachte drukte in de trein en een seintje als de trein drukker lijkt te worden of uitvalt.

De Treinwijzer is te vinden in de NS-app en op de website van de spoorvervoerder. Het wordt niet verplicht om vooraf een reis aan te melden.

Druktevoorspeller verbeterd

NS ging dit voorjaar aan de slag met de aanmeldservice nadat uit onderzoek bleek dat twee op de drie reizigers hiervoor begrip hebben. Dat zorgde ervoor dat de techniek achter de Treinwijzer bijna 200.000 keer is getest. Daarnaast heeft de spoorvervoerder afgelopen weken de voorspelling voor drukte in de treinen verbeterd en aangepast op de coronasituatie.

De aanmeldservice moet ervoor zorgen dat deze voorspelling nog nauwkeuriger wordt. “Voor elke reis die je aanmeldt, kunnen we bij je volgende reis weer een betere voorspelling doen. En je helpt er ook andere reizigers mee”, aldus Smit. NS verwacht dat de aanmeldservice nog belangrijker wordt zodra na de gedeeltelijke lockdown weer meer mensen met de trein gaan reizen.

Aanmeldservice NS

Andere technieken

Nadat NS eerder de test met de aanmeldservice aankondigde, kreeg de vervoerder onmiddellijk kritiek te verduren. Reizigersorganisatie Rover zegt het nu ‘prima’ te vinden dat NS reizigers oproept hun reis aan te melden, zolang dit op vrijwillige basis blijft. Wel zou de organisatie liever een methode zien die niet vraagt om extra handelingen van de reiziger. Rover pleit voor gebruik van innovatieve technieken, door bijvoorbeeld met sensoren te meten hoeveel reizigers de treindeuren passeren.

De reizigersorganisatie denkt dat de service voor veel reizigers welkom is, maar dat net zo veel reizigers hier bezwaar tegen hebben. “Tijdens de proef met de NS-aanmeldservice voor treinen naar Zandvoort kwamen er klachten binnen van reizigers die een extra drempel opgeworpen zagen worden voor hun treinreis”, aldus directeur Freek Bos. “We vinden het daarom van groot belang dat het registratiesysteem vrijwillig blijft en nooit zal uitmonden in een verplichte reservering van de reis.”

Werkgevers

Diverse grote werkgevers hebben volgens NS al interesse getoond in de Treinwijzer, zoals technologiebedrijf Siemens. CEO Dirk De Bilde zegt dat de aanmeldservice ‘naadloos aansluit bij hetgeen we nu in de Nederlandse markt uitrollen op het vlak van het boeken van een veilige werkplek’. Ook de gemeente Utrecht juicht de aanmeldservice toe. “Het is belangrijk dat medewerkers die niet thuis kunnen werken dat op verantwoorde wijze op locatie kunnen doen. De reis naar de werkplek toe maakt daar onderdeel van uit”, aldus Linda Voortman, wethouder Personeel & Organisatie van de gemeente.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.